اگر میل به حجاب فطری است چرا عده‌ای حجاب را برای خود انتخاب نمی‌کنند؟

جواب از خانم علاسوند، کارشناس برنامة «ریحانه» شبکة ر ادیویی معارف:

این که انسان فطرتا تمایل به پوشاندن خود دارد درست است. در این‌جا اجازه بدهید بین اصطلاح «حجاب» که در اسلام هست با کلمة «پوشش» فرقی را قائل بشوم.

 آن چیزی که انسان فطرتا تمایل به آن دارد پوشش است، اما این‌که حد پوشش چقدر باید باشد را فطرت تعیین نمی‌کند، مثل خیلی از امور و میل‌های فطری دیگر، مثلا  میلی که در خداشناسی و خداپرستی میان انسان‌ها وجود دارد ثابت می‌کند که فطری است، اما این‌که این خدا چه اوصافی دارد و چگونه باید آن را پرستید، و این‌که این پرستش از یک گرایش فطری تبدیل بشود به یک عمل آگاهانة ارادی منظم و منظبت، نیاز به تعالیم بعدی دارد. لذا در مورد حجاب هم بهتر است بگوییم که گرایش انسان به لباس و تن پوش و پوشش یک گرایش فطری است، ولی این‌که در تاریخ رد پای برخی قبایل دیده می‌شود که هیچ‌گونه لباسی اختیار نکردند، یا این‌که می‌شنویم امروز در بعضی کشورهای توسعه یافته که انسان‌ها در انتخاب لباسشان آزاد هستند، عده‌ای کاملا برهنه زندگی می‌کنند، اما در مکانی جدا، این‌ها همیشه استثناء ها در طول تاریخ بشر بوده و هست. درست است که متاسفانه ره‌آورد تمدن مدرن با همة ویژگی‌هایش، به‌خصوص در این چهل سال اخیر ترویج برهنگی بوده، اما چیزی که روال کلی طبیعت است. پوشش و لباس پوشیدن است. حتی در انسان‌های بدوی نیز ما شاهد پوشش و لباس هستیم، هرچند اندک بوده ولی هرچقدر فهم انسان افزایش یافته پوشش او هم افزایش یافته.

                برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

ما در فرامین قرآنی داریم که وقتی حضرت آدم (ع) و حوا متوجة جنبة مادیت خودشان شدند، چیزی به‌نام حجب و حیا سرتاسر وجود آن‌ها را می‌پوشاند. پس تمایل به لباس و پوشش همواره با انسان بوده است. ادیان که یکی بعد از دیگری آمدند، تمام کارهایی که  امور فطری و غریزی بودند را تعریف کردند و در یک نظم و قانون و ضابطة مشخص گنجاندند. تا انسان بتواند آن‌ها را تمرین بکند و به صورت خودآگاه در بیاورد و غرایز را هم کلا تعدیل کردند. دربارة حجاب هم هر کدام از مذاهب و ادیان قانون مشخص و خاصی ارائه دادند که اسلام هم آیات معینی در این رابطه دارد. لذا این‌که بعضی‌ها حجاب را انتخاب نمی‌کنند را با مثال روشن کنم: ما همگی فطرتا میل به زیبایی داریم، اما همة ما هنرمند و نقاش و خالق یک اثر هنری فوق العاده نیستیم چون این میل را در خودمان گسترش ندادیم. همة ما میل به نیکی‌ها داریم، اما انسان‌ها ممکن است ظلم و تعدی هم بکنند. بنابراین فطری بودن یک امر، حتما به معنای التزام عملی به آن مطلب در زندگی انسان نیست.

جواب از خانم ساسانی کارشناس برنامة ریحانة شبکة رادیویی معارف:

انسان موجودی دو بعدی است، یک بعد آن فطرت است و بعد دیگر طبیعت. اگر فطرت و معنویت بر وجود انسان حاکمیت پیدا کند، آن بخش طبیعی و غرایز را مهار می‌کند. اما اگر طبیعت سیطره پیدا کند فطرت و معنویت را در وجود انسان تعطیل می‌کند. متأسفانه تبلیغاتی که امروز در دنیا وجود دارد این‌ها در جهت تحریکات بشر است، طبیعتا وقتی طبیعت و غرایز بر انسان حاکم شد اثر آن عشوه‌گری و طنازی و مکشوفه بودن در این امور است. یکی از دلایل تضعیف حجاب در میان دختران ما را باید در این تبلیغات دید.




طبقه بندی: پاسخ به سوالات و شبهات حجاب،
برچسب ها: حجاب و عفاف، رادیو معارف، برنامه ریحانه شبکه رادیویی معارف، حضرت آدم (ع)، حجب و حبا، هنرمند، هنر،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات