سخنی را چند ماه پیش شنیدیم از جانب حضرت آیت الله حسن حسن زاده آملی مبنی بر اینكه گوشتان به سخنان رهبری باشد چرا كه گوش ایشان به سخنان امام زمان(عج) است؟ آیا شما صحت این صحبت را كه از طرف آقای حسن زاده است تأیید می كنید؟ منظورم این است كه واقعاً ایشان چنین صحبتی كردند نه اینكه چنین چیزی امكان دارد یا نه؟ اگر می شود توضیح بدهید ... چون شبهاتی هست مبنی بر اینكه مثلاً آیت الله وحید مخالف ایشان است و به ایشان سر مسأله غدیرخم كه بعضاً كوتاه می آیند یا فاطمیه و شهادت امام صادق تذكراتی داده اند ... از این قضایا خبری ندارید؟ آقای جوادی آملی چرا این طور شد؟ چرا در تشخیصشان عكس رهبری گاهی عمل كردند ... نمونه بارزش انتخابات سال 84 بود كه علناً از آقای هاشمی حمایت كرد ... یا انتخابات اخیر و صحبتهای ایشان در نماز جمعه سال گذشته یا پخش كردن سی دی دیدار احمدی نژاد با ایشان كه جریان هاله نور را آنجا مطرح كرده بود از طرف دفتر ایشان ... واقعاً چرا بعضی از این علما با رهبر انقلاب زمین تا آسمان فرق دارن؟! چرا؟

برای مشاهدة کامل متن پاسخ بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

در زمینه صحبتی که به آیت الله حسن زاده آملی نسبت دادید

اولا باید مسئولین دفتر ایشان پاسخگوی صحت وسقم این سخنان باشند

 

ثانیا ما تا اندازه ای که تلاش نمودیم منبع مستندی که این سخنان را نقل کرده باشد نیافتیم بنابراین نمی توان به صرف شنیده ها سخنی را به کسی نسبت داد.

 

ثالثا حتی اگر این سخن درست هم باشد با توجه به جایگاه آیت الله حسن زاده آملی در زمینه علوم عقلی و نقلی مطمئنا قصد ادعای ارتباط مقام معظم رهبری با امام زمان را نداشتند بلکه این جملات می تواند کنایه ای از ارتباط روحی و معنوی معظم له با امام زمان (همانگونه که همه شیفتگان حضرت باید تلاش کنند تا چنین ارتباطی با ایشان برقرار کنند ) و نیز گوش به فرمان دادن به معنای عمل به وظایفی که آن امام معصوم برای دوران غیبت برای شیعیان معین فرموده اند (همانگونه که باز هم هر شیعه واقعی باید چنین نماید ) می باشد لذا فارغ از صحت یا عدم صحت آن به اصل این مساله، با این توضیح امکان دارد، ولی واقعیت یا عدم واقعیت آن را باید مسئولین دفتر ایشان اطلاع رسانی نمایند .

 

اما به صورت کلی در مورد ارتباط ولی فقیه با امام زمان (عج ) گفتنی است :

در عصر غیبت صغرا، امام زمان(عج)، چهار نفر را به عنوان نایبان خاص خود معین فرمود. این افراد، مسئول ارتباط بین امام و مردم بودند و بعد از سپری شدن آن زمان، هیچ فرد دیگری به طور ویژه برای این کار برگزیده نشده است . و دلیلی بر ضرورت ارتباط فردی به عنوان نائب ایشان، با امام زمان (عج) وجود ندارد و چنین ادعایی هم نشده است. در عصر غیبت کبرا، تاکنون نیابت از امام معصوم علیه السلام ، برعهده فقیه واجد شرایط بوده است. امام زمان ( عج) وظیفة شیعیان را در زمانة غیبت، رجوع به عالمان و راویان حدیث جامع شرایط تعیین فرموده است: و اما در حوادثی كه برایتان واقع می شود،‌ به راویان حدیث ما مراجعه كنید؛ همانا كه ایشان حجت من بر شمایند و من، حجت خدا بر ایشانم. بنابراین حدیث شریف، در دوران غیبت، فقیهای جامع شرایط و در صدر آن ها ولی فقیه كه شبیه ترین مردم به امام معصوم (ع) هستند، حجت های امام زمان (عج) بر شمرده می شوند. در این مورد، نشانه هایی از سوی معصوم داده شده که با توجه به آنها، می توان کسانی را که واجد شرایط هستند، شناخت و در بین آنها بهترین را برگزید. بنابراین، فقیه جامع الشرایط نماینده امام عصر(عج) در میان مسلمانان است.

 

لازم به ذکر است ارتباط با وجود مقدس ولی عصر (عج) فقط از زوایة‌ مسائل رابطه شخصی مطرح نیست. در عالم تكوینی، او واسطة فیض الهی و باب خدا است. دعا و عنایت خاصّ حضرت به شیعیان، چه در رفع مشكلات،‌ چه در دفع بلایا و چه در قضای حوایج، گره گشا است . و قطعآ شامل ولی فقیه جامع الشرایطی که به نیابت از ایشان در صدد اجرای احکام الهی است و وظیفه هدایت و رهبری جامعه اسلامی را بر عهده دارد ، می شود . چنانکه در توقیع امام زمان علیه السلام به مرجع بزرگ آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی چنین آمده : « ارخص نفسك و اجعل مجلسك فی الدهلیز و اقض حوائج الناس نحن ننصرك . » یعنی ؛ فروتنی پیشه كن و در دهلیز خانه ات بنشین (در دسترس مردم باش ) و حاجات و نیازهای مردم را برآورده ساز ما یاریت می كنیم .» (1)

 

هنگامی كه خداوند تعالی، بنده ای را برای رهبری و تدبیر كار دیگر بندگانش برمی گزیند، به او سینه ای گشاده می بخشد و در قلبش چشمه های حكمت را به امانت می سپارد و دانش را به گونه‏ای خاص، به او الهام می كند. و این خود وعده حتمی الهی است که در آیات متعدد قرآن مورد تأکید قرار گرفته : «من یتق الله یجعل له مخرجاً» (سوره طلاق، آیه‏2) ؛ «والذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین» (عنکبوت 69) یا «ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم » و... ، که در زمان معاصر و در حوادث و بحرانهای سهمگین مربوط به انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و توطئه های مختلف دشمنان ، شاهد هدایت ، نصرت و یاری الهی از رهبری و جامعه اسلامی می باشیم .

 

اما راجع به بخش پایانی سوال شما لازم به ذكر است حضرت آیت الله جوادی آملی یكی از بزرگترین عالمان و دانشمندانی است كه در دوران انقلاب اسلامی به ویژه دوران رهبری مقام معظم رهبری همواره جزء مدافعان سرسخت ولایت مطلقه فقیه بوده اند كه علاوه بر سخنرانیها و حمایتهای عملی ایشان از معظم له و جایگاه رفیع ولایت فقیه دیدگاههای علمی ایشان در كتابهایی كه در این زمینه به رشته تحریر در آورده اند از جمله كتاب ارزنده «ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت» گویای اعتقاد علمی و عملی ایشان از ولایت مطلقه فقیه می باشد ایشان در این کتاب در دفاع از ولایت مطلقه فقیه چنین می نویسند:

 

« ولایت مطلقه را می توان با سه امر ذیل بیان نمود:

اول: فقیه عادل،متولی و مسول همه ابعاد دین در عصر غیبت امام معصوم(ع) است و شرعیت نظام اسلامی و اعتبار همه مقررات آن،به او بر می گردد و با تایید و تنفیذ او مشروعیت می یابد.

 

دوم: اجرای همه احکام اجتماعی اسلام که در نظم جامعه اسلامی دخالت دارند بر عهده فقیه جامع الشرائط است که یا خود او به مباشرت آنها را انجام می دهد و یا به تسبیب،به افراد صلاحیت دار تفویض می کند.


سوم: در هنگام اجرای دستورهای خداوند،در موارد تزاحم احکام اسلامی با یکدیگر، ولی فقیه برای رعایت مصلحت مردم و نظام اسلامی، اجرای برخی از احکام دینی را برای اجرای احکام دینی مهم­تر، موقتا تعطیل می­کند و اختیار او در اجرای احکام و تعطیل موقت اجرای برخی احکام،مطلق است و شامل همه احکام گوناگون اسلام می باشد؛ زیرا در تمام موارد تزاحم،اهم بر مهم مقدم می باشد و این تشخیص علمی و تقدیم عملی،به عهده فقیه جامع شرایط رهبری است. (2)

 

ایشان همچنین در آخرین روزهای عمر امام راحل سفیر ایشان برای ابلاغ نامه امام خمینی به رهبر بلوك شرق بودند و پس از امام خمینی نیز بارها به عنوان سفیر انقلاب اسلامی در اجلاسهای مختلف شركت داشتند كه مهمترین آنها اجلاس هزاره ادیان بود كه در آن به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب در اجلاس شركت و پیام معظم له را در اجلاس مهم مذكور قرائت فرمودند.

 

اما رای دادن ایشان به كاندیدایی كه از سوی شورای نگهبان به عنوان كاندیدای صالح برای تصدی ریاست جمهوری معرفی شده است نمی تواند دلیلی برای مخالفت ایشان با رهبری تلقی گردد چرا كه ایشان نیز همچون هر شهروند دیگری حق انتخاب داشته و بر اساس برهان و حجتی كه داشته به این تشخیص رسیده و به نظر نمی رسد در این میان امری خلاف خواست و نظر رهبری اتفاق افتاده باشد چرا كه:

 

اولا از سویی انتخاب كاندیدا همچون هر كار شرعی وظیفه ای است كه نیاز به حجت شرعی برای فرد دارد و نمی توان فردی را به خاطر انتخاب كاندیدا از روی حجت شرعی مطلوب وی مقصر دانست به ویژه شخصیتی همچون آیت الله جوادی آملی كه علاوه بر مقامات مختلف علمی جزء اساتید بارز عرفان و اخلاق و فقه می باشند و این نكته را بیشتر مد نظر قرار می دهند.

 

ثانیا همانگونه كه مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده اند رای و نظر ایشان درباره كاندیدای خاص مخفی بوده و كسی از آن خبر ندارد.

 

ثالثا حتی اگر شخصی اشتباهی در مصداق كاندیدای اصلح داشته باشد اما با توجه به اینكه وی اقدام خویش را بر اساس حجت شرعی انجام داداه است نمیتوان وی را متخلف دانست تا چه رسد به اینكه این اقدامات از سوی شخصیتی همچون آیت الله جوادی آملی انجام شده باشد و یا نسبت به شخصیتی همچون آقای هاشمی رفسنجانی صورت گرفته باشد چرا كه آقای هاشمی علیرغم برخی مسائلی كه پیرامون ایشان به ویژه پس از انتخابات مطرح می شود طبق فرموده رهبر معظم انقلاب همچنان از نیروهای انقلاب هستند و در همان انتخابات و حتی انتخابات اخیر شخص مقام معظم رهبری پس از ایام انتخابات اسما و رسما از جایگاه و شخصیت ایشان دفاع نمودند فلذا نمی توان به صرف حمایت از ایشان به ویژه در انتخابات 84 شخصی را مخالف رهبری قلمداد نمود ضمن اینكه آقای جوادی آملی نیز علیرغم برخی حرف و حدیث ها كه بیشتر جنبه سیاسی و رسانه ای داشته حتی در دوران پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری از ولایت فقیه حمایت خود را ابراز داشتند نمونه این حمایتها سخنانی بود كه ایشان در مرداد سال قبل در جمع دانشجویان در لزوم التزام همگانی به قانون اساسی داشته و در آن تاكید كردند حتی پیامبر اسلام به قانون عمل می كردند كه این موضع گیری در برابر قانون شكنان دوران فتنه و كسانی بود كه باصدور بیانیه های مختلف از بن بست قانون و لزوم راههای فراقانونی سخن به میان می آوردند همچنین ایشان درباره لزوم حمایت از رهبر انقلاب و حفظ انقلاب اسلامی و نیز مراجعه به قانون برای حل و فصل اختلافات در دروان پس از انتخابات سال گذشته بیاناتی داشتند كه به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ذكر می كنیم :‌

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، به نقل از رسا، آیت الله عبدالله جوادی آملی در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در تطبیق وقایع فعلی جامعه با زمان گذشته بیان داشت: انقلاب اسلامی نظیر انقلاب پیامبر (ص) است و خداوند فرمود ما یک کاری کردیم که نه دوست فکر می کرد نه دشمن و در جریان انقلاب اسلامی نیز همین طور شد که هیچ دوست و دشمنی فکر نمی کرد که انقلاب به این زودی پیروز شود.

 

وی افزود: بر اساس آیات قرآن کریم خداوند می فرماید اولین کسی که شما را بر یهودی ها پیروز کرد ما بودیم و شما کوخ نشین ها را ما بر کاخ نشین ها پیروز کردیم بعد شما رشد کردید و در جنگ های بعدی پیروز شدید.

 

وی در تطبیق این مباحث با انقلاب اسلامی ایران گفت: این جریان دقیقا مثل انقلاب اسلامی ایران است زیرا دوست و دشمن، پیروزی انقلاب اسلامی را تصور نمی کرد، خب حیف است که این انقلاب از دست برود.

 

وی افزود: اگر خدای ناکرده این انقلاب کمی آسیب ببیند دیگر مانند جریان صفویه نیست که بعد از آن زندیه و قاجار و پهلوی بیاید و اگر معاذالله ضربه ببیند رفت که رفت. خدا آن روز را نیاورد.

 

این مفسر برجسته قرآن کریم در ادامه بحث افزود: این رهبر، دولت، نظام و ملت را باید با دعا حفظ کرد و اگر اختلافی است باید بر اساس قانون و مطلبی که رهبری می فرماید عمل کرد. (3)

پی نوشت ها

1- كلمة الامام المهدی نوشته علامه شهید سید حسن شیرازی ، تهران نشر آفاق ص 565.

2- ولایت فقیه ص 251

3- خبرگزاری جمهوری اسلامی27/10/1388




طبقه بندی: پاسخ به شبهات ولایت فقیه،
برچسب ها: پاسخ به شبهات ولایت فقیه، مقام معضم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، امام خامنه ای، آیت الله حسن زاده آملی، جایگاه آیت الله حسن زاده آملی، علوم عقلی و نقلی، ادعای ارتباط مقام معظم رهبری با امام زمان، کنایه، امام زمان (عج)، امام معصوم، دوران غیبت، شیعیان، شیعه، صحت یا عدم صحت، واقعیت یا عدم واقعیت، عصر غیبت صغرا، نایبان خاص امام زمان، عصر غیبت کبرا، وظیفة شیعیان در زمانة غیبت، رجوع به عالمان در زمان غیبت، راویان حدیث، حجت خدا، فقیه جامع شرایط، ولی فقیه، حجت های امام زمان (عج)، امام عصر(عج)، مسلمانان، ارتباط با وجود مقدس ولی عصر (عج)، عالم تكوینی، واسطة فیض الهی، دعا و عنایت خاصّ حضرت به شیعیان، دفع بلا، ولی فقیه جامع الشرایط، اجرای احکام الهی، هدایت و رهبری جامعه اسلامی، توقیع امام زمان علیه السلام به آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی، فروتنی، دهلیز خانه، حاجات، نیازهای مردم، تدبیر، سینه گشاده، قلب، چشمه های حكمت، قرآن کریم، من یتق الله یجعل له مخرجاً، سوره طلاق، والذین جاهدو فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین، سوره عنکبوت، ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم، دفاع مقدس، توطئه های دشمنان، هدایت، نصرت و یاری الهی، رهبری جامعه اسلامی، حضرت آیت الله جوادی آملی، دوران انقلاب اسلامی، رهبری مقام معظم رهبری همواره جزء مدافعان سرسخت ولایت مطلقه فقیه، دیدگاههای علمی آیت الله جوادی آملی در باب ولایت فقیه، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، دفاع از ولایت مطلقه فقیه، فقیه عادل، عصر غیبت امام معصوم(ع)، مشروعیت، اجرای احکام اجتماعی اسلامی، نظم جامعه اسلامی، مباشرت، تزاحم احکام اسلامی، رعایت مصلحت مردم و نظام اسلامی، اجرای احکام، احکام گوناگون اسلام، ابلاغ نامه امام خمینی به میخائیل گورباچف رهبر بلوك شرق، امام خمینی، سفیر انقلاب اسلامی، اجلاس هزاره ادیان، شورای نگهبان، كاندیدای صالح برای تصدی ریاست جمهوری، انتخاب كاندیدا، حجت شرعی، عرفان و اخلاق، هاشمی رفسنجانی، انتخابات ریاست جمهوری، دانشجویان، قانون اساسی، پیامبر اسلام، قانون شكنان دوران فتنه، راههای فراقانونی، حفظ انقلاب اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، انقلاب پیامبر، یهودی ها، کاخ نشین ها، جنگ، دوست و دشمن، پیروزی انقلاب اسلامی، صفویه، زندیه، قاجار، پهلوی، دولت، نظام و ملت، دعا،
دنبالک ها: پرسمان،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات