کامران باقری لنکرانی متولد 1344 در تهران و وزیر بهداشت دولت نهم مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 1368، مدرک تخصص بیماری‌های داخلی‌ را در سال 1371 و مدرک ‌فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد‌ را در سال 1375 از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دریافت کرد.

 

به گزارش رجانیوز، باقری لنکرانی از سال 1384 تا 1388، به عنوان یکی از جوان‌ترین و در عین حال موفق ترین  نیروهای کابینه اول محمود احمدی‌نژاد مسئولیت وزارت بهداشت را برعهده گرفت‌ اما در پایان دولت نهم و با بركناری از وزارت بهداشت به شیراز رفت و مجددا به طبابت مشغول شد.

 

وی که در حال حاضر رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز است، همزمان با آغاز فعالیت‌های انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به جبهه تازه تاسیس پایداری پیوست و "سخنگوی" این جبهه شد.

وی در گفتگو با ویژه نامه نوروزی مثلث به سوالات متعددی درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و مواضع جبهه پایداری در این باره پاسخ داده است که نظر به اهمیت آن، متن آن را از نظر می گذرانید:

 

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

آقای لنکرانی! طبیعی است که هر گروه و جریان سیاسی در آستانه انتخابات با ارزیابی وضعیت موجود در کشور، اقدام به اتخاذ استراتژی و در واقع تهیه برنامه در زمینه های مختلف کرده و باتوجه به برنامه مدنظرش نسبت به انتخاب مصادیق و چگونگی ورود به انتخابات حرکت می کند. به عنوان سوال نخست میخواهم بپرسم شما به عنوان سخنگوی جبهه پایداری اوضاع امروز را در زمینه های مختلف چگونه ارزیابی میکنید؟

*باید بگویم فشار روزمرگی و مشکلات اقتصادی امروز به عنوان یک چالش مهم نمایان و برجسته است. این مساله حتی واکنشهای متفاوتی از سوی فعالان اقتصادی و سیاسی به همراه داشته است. برخی در ریشه یابی این وضعیت چالش برانگیز اقتصادی در باغ سبزهایی را نشان میدهند که پیش از این تجربه شده اند. در واقع نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از نقاط جهان برخی گمان میبرند اگر از آرمانها دست برداریم و به جای آرمانگرا بودن، واقعگرا شویم میتوانیم مشکلات اقتصادی را در تعامل با نظام سلطه حل کنیم.

در همین چارچوب برخی دیگر به دور از ادبیات تسلیم و پذیرش سلطه با ادبیاتی متفاوت در همان جهت برنامه هایی را ارائه میدهند، منتها عمده بحثشان این است که ما باید راه رفته دیگران را بپیماییم و با ترازیابی از آنچه که سایر نقاط دنیا برای پیشرفت اقتصادی خود و برون رفت از مشکلات خودشان انجام دادند، ما هم مشکلات خودمان را حل کنیم. در این راستا نمونه هایی از ترازیابی اقتصادی با ترکیه، مالزی و کشورهای مشابه ارائه میدهند و سعی میکنند یک مدل توسعه ای که به زعم خودشان بومی شده ترازیابی هاست ارائه دهند.

گروه دیگری هم هستند که اصولا چشم خود را بر فشارهای اقتصادی که بر اقشار فقیر و تهیدست جامعه وارد میشود، بسته اند و تنها نگاهشان به بحث رونق اقتصادی است. به همین دلیل راه حل هایی را برای ایجاد رونق های اقتصادی ارائه میدهند بدون آنکه نگاهی به مشکلات اقشار فرودست جامعه یا افزایش فاصله طبقاتی داشته باشند.

بالاخره جریانات دیگری نیز هستند که مشکلات اقتصادی فعلی را انکار میکنند یا تلاش میکنند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. آنچه ما امروز در وضعیت اقتصادی با آن رو به رو هستیم زائیده بودجه سالهای 89 و 90 کشور است؛ بودجه ای که با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس و تعامل این دو قوه تصویب شد و در هر دو سال کسری کاملا آشکار 40 هزار میلیارد تومانی را به عنوان حداقل و افزایش هزینه های دولت به همراه داشت.

البته بخش عمده ای از این افزایش هزینه ها وجود طرحهای متعددی است که بعضا با اصرار برخی از نمایندگان مجلس به بودجه اضافه شد و آثار تورمی وحشتناکی را در مجموع به بار آورده است. در برابر این وضعیت به نظر می رسد ما شاهد نوعی بهت در جبهه طرفداران انقلاب اسلامی هستیم. خیلی ها در برابر این واقعیات به دلیل اینکه حجم سنگین مشکلات اقتصادی را می بینند به نوعی تنازل از آرمانها را توصیه می کنند.

بر این اساس جبهه پایداری دنبال چه نوع رویکردی است؛ در واقع میخواهم بدانم رویکرد شما آرمانی است یا بیشتر جنبه عملگرایی دارد؟

 آنچه جبهه پایداری به آن اعتقاد دارد از مبانی دینی، سنن قرآنی، تعالیم امام (ره) و مقام معظم رهبری و علمای بزرگی چون مرحوم آیت الله خوشوقت و آیت الله مصباح یزدی نشات گرفته است.

راهی که تفکر دینی به ما می آموزد این است که باید براساس آرمانگرایی خود با واقعیات روبه رو شویم. اگر با آرمانگرایی و تاکید بر اصول خود سراغ واقعیات برویم حتما راه حل مناسب آن را پیدا خواهیم کرد. این راه حل، دست نیافتنی نیست.

ما گفته قرآن کریم را از عمق جان باور داریم که اگر تقوا پیشه کنیم مشکلاتمان حل می شود. برکات الهی از زمین و آسمان نازل می شود. این موضوعی است که در آیه 65 و 66 سوره مائده مورد تاکید قرار گرفته که اگر اهل کتاب ایمان و تقوا پیشه کرده بودند، قطعا از برکات بیشتری برخوردار می شدند. یا در سوره جن آیه 16 خداوند می فرماید اگر جن و انس در راه ایمان پایداری بورزند با آب فراوان آبیاری می شوند و به برکات زیادی می رسند.

بنابراین باید بگویم رویکرد جبهه پایداری به گونه ای است که تلاش دارد با در نظر گرفتن چالشهای موجود و عرضه کردن آن به مبانی و یافتن راه حل مناسب برای آن چالشها براساس مبانی، برنامه دولت یازدهم را تنظیم کند که البته تا این لحظه پیشرفت خوبی داشته ایم.

فکر می کنم از توضیحات شما میتوان به این نتیجه رسید که مباحث اقتصادی برمسائل دیگر در برنامه جبهه پایداری غلبه دارد. آیا این برداشت درستی است؟

برای پاسخ به این سوال شما باید بگویم در این برنامه به بحث اقتصاد به عنوان یک موضوع تئوری و یکی از اورژانسهای کشور نگاه کرده ایم. البته در عین حال توجه داشته ایم که راه حل های اقتصادی بدون توجه به مبانی فرهنگی راه حل های ماندگاری نخواهند بود. به همین دلیل در برنامه جبهه، بخش فرهنگی و اجتماعی را به عنوان مطالبه مبنایی مورد توجه ویژه قرار داده ایم و سعی کردیم این دو را جمع کنیم.

مثلا در بخش اقتصاد و ضرورت اقتصاد مقاومتی تلاش کردیم رویکردهایی را طراحی کنیم که رونق اقتصادی را همراه با کاهش فاصله طبقاتی فراهم کنیم. ترجمه ما از اقتصاد مردمی با ترجمه ای که دیگران ارائه می دهند و اقتصاد مردمی را صرفا حضور افراد برخوردار در عرصه اقتصادی در برابر امکانات دولتی می بینند، متفاوت است.

اقتصاد مردمی ما اقتصادی است که در آن آحاد مردم  می توانند حضور پیدا کنند و وظیفه دولت در ایجاد توانمندسازی آنها برای حضور اقتصادی است. باتوجه به آنکه در کشور 10میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم معتقدیم این تعداد می توانند لشکر بزرگی را برای جهاد اقتصادی فراهم کنند. بنابراین باید به این جوانان میدان داد و آنها را توانمند کرد تا با حمایت مناسب ثروت آفرینی کنند.

در بحث فرهنگی و اجتماعی توجه به این نکته ضروری است که رفاه اجتماعی و برطرف کردن دغدغه های مردم در عرصه نیازهای اجتماعی یک ضرورت مهم است. از سوی دیگر به مساله سلامت، بیکاری و مشکلات این چنینی هم در برنامه دولت یازدهم توجه کرده ایم. در بحث فرهنگی نیز نهادینه کردن آرمانها در جامعه و ممانعت از ترویج خرافات، ریاکاری و لاابالیگری و سکولاریزم جزو برنامه های جبهه پایداری است که در آینده با جزئیات بیشتر به مردم ارائه خواهیم کرد.

طبیعی است با داشتن چنین نگاهی به برنامه دولت یازدهم، مجری این برنامه هم باید شایستگی اجرای آن را داشته باشد. در واقع لازم است کاندیدای موردنظر برای داشتن این شایستگی دارای دو رکن اساسی باشد؛ اول آنکه توانمند و کارآمد باشد و رکن دوم این که باید به آرمانها اعتقاد داشته باشد.

یعنی این دو رکن ویژگی اصلی و خاص کاندیدای جبهه پایداری است؟

بله، این دو خصوصیت اصلی جبهه است و اعضای جبهه پایداری در آخرین دیداری که با مرحوم آیت الله خوشوقت داشتند ایشان این دو شاخص را برای رئیس جمهور آینده شاخص رکنی دانستند؛ یعنی همانطور که در نماز برخی از واجبات رکنی است که اگر در آنها دچار اختلال شویم نماز مورد قبول نیست، تعبیر آیت الله خوشوقت این بود که در ریاست جمهوری هم کسی که برگزیده می شود باید از نظر آرمانگرایی در حد قابل اعتمادی باشد و به ولایت فقیه نه از باب یک اصل قانون اساسی بلکه از باب ولایتمداری انسان معتقد به مولای خود باشد. در باب کارآمدی هم ایشان تاکید داشتند ما به حداقل ها بسنده نکنیم و فردی را انتخاب کنیم که بتواند پاسخگوی نیازهای امروز کشور باشد.

بهتر است کمی شفافتر وارد مبحث انتخابات شویم. می دانید یکی از مهمترین مباحثی که پیرامون جبهه پایداری وجود دارد احتمال ائتلاف این تشکل سیاسی با گروهها و جریانات دیگر است. یک روز زمزمه ائتلاف با دولت مطرح میشود و روز دیگر ائتلاف با گروه سه نفره اصولگرایان، حتی احتمال تشکیل ائتلاف جدید توسط پایداری ها هم مطرح شده است. می خواهم صریح بپرسم که آیا این احتمال وجود دارد که جبهه پایداری برای اجرای برنامه های خود با دیگر اصولگرایان ائتلاف کند؟

 سوال خوبی پرسیدید. کسانی که در عرصه انتخابات اعلام حضور و کاندیداتوری کرده اند، تعداد محدودی هستند. ما از نظر اظهاراتی که به صورت علنی مطرح کرده اند و همچنین از نظر سوابق و عملکردها افراد را مورد بررسی قرار داده ایم. آنچه برای جبهه پایداری نگران کننده بود این که متاسفانه هیچکدام از این افراد با این نگاه به موضوع توجه نکرده اند که ما مقوله تجمیع بین آرمانگرایی و واقع گرایی را به صورتی که آرمانها زیربنای راه حل ما برای حل مشکلات و کارآمدی باشد، مدنظر داریم.

افرادی که صراحتا به تکنوکرات بودن خودشان افتخار می کنند در حالی که متوجه نیستند تکنوکراسی یک فلسفه برای اداره کشور است که لاجرم مبتنی بر سکولاریزم است که به هیچ وجه نمی توانند محل اعتماد قرار بگیرند.

ما معتقدیم این نوع نگاه به موضوعات و گسسته پنداشتن وقایع اجتماعی موجب می شود واقعه ای مثل سال88 در کشور رخ بدهد و افراد در آن آزمون به جای آنکه به اهمیت موضوع پی ببرند سخنانشان این باشد که کدورتی بین برخی رخ داده و ما باید از این کدورت بگذریم.

همین نگاه تکنوکرات و ساده پنداشتن وقایع اجتماعی چنین فتنه فکری را به بار میآورد. یا کسانی که در عرصه های اقتصادی به جای اینکه به ره آوردهای دینی توجه ویژهای داشته باشند و سعی کنند تفکرات اقتصادی را ارزشمدارتر کنند، نگاهشان به عرصه اقتصادی عمدتا برخاسته از تئوریهایی است که همین امروز شکست آن را در رکود اقتصادی اروپا و آمریکا می بینیم. بنابراین بازهم نمی توانند محل اعتماد قرار بگیرند. به همین دلیل و دلایل دیگر متاسفانه جبهه پایداری نتوانست خودش را قانع کند که با ائتلافهای موجود همکاری داشته باشد.

و این یعنی اینکه جبهه پایداری کاندیدای مستقلی معرفی خواهد کرد؟

بله، تصمیم این جبهه با راهنمایی شورای فقهی از ماه ها پیش بر این شد که جبهه بطور مستقل کاندیدایی که بتواند پرچمدار این تفکر باشد را معرفی کند.

برخی منتقدان شما میگویند جبهه پایداری همچون انتخابات مجلس نهم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مورد اقبال قرار نخواهد گرفت، بنابراین به نفع این جبهه است که با دیگر هم طیفان خود ائتلاف کند. نظر شما در این خصوص چیست؟

 برداشت ما از انتخابات مجلس با برخی از برداشتهایی که این روزها می شنویم مقداری متفاوت است. متاسفانه برخی در برابر اقدامات سیاسی خودشان مسئولیت پذیر نیستند. اگر در مجلس نهم فرآیندی رخ می دهد که ماحصل آن سوال از رئیس جمهور می شود که با تاکید مقام معظم رهبری پس گرفته می شود یا استیضاحی صورت می گیرد که پس از استیضاح مورد عتاب رهبری قرار می گیرد یا جلسه ای برگزار می شود که هر چند رئیس قوه مجریه در آن جلسه اقداماتی انجام می دهد که البته مورد رضایت مقام معظم رهبری نیست و انتقادات شدید ایشان را در پی دارد، اما باید در نظر داشت واکنش مجلس هم انتقاد رهبری را برانگیخت، بنابراین باید افرادی که در شکل گیری چنین مجلسی نقش آفرینی کردند و به بهانه جذب حداکثری، معیارهای اصلح بودن را زیر سوال بردند پاسخگو باشند.

این مغالطه که ما باید جذب حداکثری کنیم و بعد به بهانه جذب حداکثری در معیارهای خود برای اعتماد کردن به افراد تنازل کنیم به نظر می آید شکستش را در وقایع اخیر مجلس نشان داده است. در واقع افرادی که داعیه این کار را داشتند امروز باید در برابر این تئوری پاسخگو باشند. بنده فکر می کنم وقایع مجلس نشان می دهد کسانی که می خواهند در عرصه سیاسی صرفا با نگاه برد و باخت و تصرف مناصب حضور پیدا کنند، دچار اشتباهات فاحشی می شوند.

این اشتباهات فاحش نوعا هزینه های سنگینی را به کشور و به روند تعالی کشور تحمیل می کند. آنچه مسلم است این که کشور عزیز ما متعلق به همه مردم کشور است. بنابراین باید فرآیندی را به وجود بیاوریم که همه مردم در مدیریت کشور مشارکت داشته باشند. هرکسی که داعیه دفاع از انقلاب اسلامی را دارد باید فضای عمومی کشور برای اعلام نظرات و حضور وی در صحنه باز باشد.

هیچ کس را نباید به زور از قطار انقلاب اسلامی پیاده کنیم. این سخنان مشخص و قابل قبول است، اما وقتی می خواهیم در نظام مسئولیت را به کسی بدهیم این منطق پذیرفته نیست که چون این فرد دسترسی به امکانات عمومی دارد و می تواند از امکانات وسیعی برای تبلیغ استفاده کند پس حتما با آن فرد متحد شویم و ائتلاف کنیم. این منطق قابل قبول نیست چون فلان شخص به کانونهای قدرت و ثروت نزدیک است، پس ما هم بیاییم به آن شخص نزدیک شویم تا منویات خودمان را پیش ببریم.

مرحوم آیت الله خوشوقت در برابر این منطق که به جبهه پایداری برای پذیرش افراد فشار وارد می شد، فرمودند اگر شما حضورتان در صحنه اجتماعی با انگیزه و روشی غیر از ادای تکلیف باشد دینتان را از دست خواهید داد. شما مراقبت کنید که هر نوع ائتلاف و مذاکره ای که انجام می دهید مبنای کار شما به قدرت رسیدن نباشد بلکه مبنا عمل به تکلیف باشد. این وصیت آن بزرگوار است که ما در انتخابات مجلس از ایشان شنیدیم و کماکان هم مبنای عمل ماست.

نگاه ما در معرفی کاندیدا این نیست که به کجا وابسته است و چه کسانی حاضرند برای آن کاندیدا هزینه کنند و پول خرج کنند یا آن فرد به چه منابعی دسترسی دارد، اتفاقا ما این موضوع را یک نقطه ضعف می دانیم که کسانی با دستیابی به منابع عمومی یا  دولتی بخواهند هزینه های فعالیتهای انتخاباتی خود را پرداخت کنند. ما این کار را خلاف شرع می دانیم اما طبیعی است از بین کسانی که معیارهای لازم را برای کاندیداتوری دارند یکی از فاکتورها این است که احتمال توجه مردم به آن افراد بیشتر است، اما این موضوع تنها فاکتور نیست. به همین دلیل ما وظیفه خودمان می دانیم که اگر کاندیدای خود را اصلح می دانیم تلاش کنیم به مردم معرفی شود و افکار عمومی شناخت بیشتری نسبت به آن فرد پیدا کنند و به آن رای بدهند.

در فضای مردمسالاری دینی که معمار آن امام (ره) بودند و  مقام معظم رهبری آن را به کمال رساندند، مردم تصمیم گیرنده هستند و تنها وظیفه ای که گروههای اجتماعی دارند معرفی کاندیدایشان به مردم است؛ معرفی که در آن اصول دینی و اخلاق رعایت شود. متاسفانه یکی از تلخیهای انتخابات در همه دوره های گذشته و این دوره این بوده که فعالان عرصه انتخاباتی بعضا به اصول اولیه اخلاق دینی توجه نمی کنند.

به عنوان مثال جبهه پایداری در آخرین همایشی که داشت از ابتدا اعلام کرد در این همایش کاندیدایی معرفی نمی کند. در این میان عده ای طراحی انتخاباتی کردند و فشار آوردند که جبهه پایداری می خواهد کاندیدای خود را معرفی کند، اما بعد از همایش که خلاف نظرشان ثابت شد دیدیم به جای اینکه بگویند ما دروغ گفتیم یا اشتباه کردیم و بی اطلاع حرف زدیم، گفتند جبهه پایداری به تصمیمش عمل نکرد! به عقیده بنده این رفتارها قابل توجیه نیست و با مدل رفتارهای دینی ما متفاوت است. البته باید بگویم متاسفانه ادعای اخلاق مداری این افراد نگران کننده است.

درخصوص ائتلاف جبهه پایداری با دولت گمانه زنیهای زیادی صورت می گیرد. شما به عنوان سخنگوی این جبهه بفرمایید آیا نگاه و رویکرد جبهه پایداری با دولت یکی است و امکان ائتلاف بین این دو وجود دارد؟ در واقع شما هیچوقت نیامدید یک مرز مشخص  با حامیان دولت مشخص کنید.

این موضوع هم یکی از مصادیق جنگهای روانی است که برخی سعی می کنند بر جبهه پایداری تحمیل کنند. شکل گیری جبهه پایداری با نظر حضرات آیات مرحوم خوشوقت و مصباح یزدی بوده است. در مقطعی که ملاحظه شد پرچمداری که انتظار میرفت حرکت گفتمانی انقلاب اسلامی را بدون عارضه پیش ببرد، خودش در مسیرهای انحرافی گرفتار شد. به توصیه این دو عالم بزرگ، جبهه پایداری تشکیل شد تا این خط روشن حفظ شود که تفکر انقلاب اسلامی نه تنها با جریان فتنه بلکه با جریان انحرافی و هر نوع حرکتی که جدا از ولایت فقیه برای خودش موجودیتی قائل باشد، تمایز دارد و همه این مسیرها را متفاوت از مسیر اصلی انقلاب اسلامی می داند.

به همین دلیل جبهه پایداری از ابتدای شکل گیری خود بر این خطوط قرمز پافشاری داشت. در حال حاضر هم بر همان مبنا باقی است، البته در خصوص معرفی کاندیدا از سوی دولت اینطور که مسئولان دولت فرمودند دولت نه حق دارد کاندیدایی داشته باشد و نه حق دارد و نه به صلاح می داند که نامزدی معرفی کند، قوه مجریه وظیفه اجرای قوانین را برعهده دارد، اما حق اینکه بخواهد در انتخابات یکی از اعضای خود را به عنوان کاندیدای دولت معرفی کند  ندارد، البته افرادی که در دولت حضور دارند بدون استفاده از این عنوان می توانند در انتخابات حاضر شوند، منتها ما این رغبت را در بخشی از وابستگان دولت می بینیم که اتفاقا به هیچ وجه قابل اعتماد برای جریان عمومی گفتمان انقلاب اسلامی نیستند، زیرا آن بخش به نوعی تلاش کرده متفاوت از گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کند و گمان می برد میتواند با طنازی سیاسی آرای خاکستری را به خود جذب کند که قطعا این بخش از دولت نه مورد توجه نیروهای مومن و حزب اللهی قرا می گیرد و نه آن آرای خاکستری به آن اعتماد خواهند کرد، زیرا بی صداقتی و تغییرات صریح در مواضع و نگاه به جو به جای نگاه به حقیقت موجب بی اعتمادی دیگران میشود.

شما مهمترین رقیب جبهه پایداری را کدام یک از طیف ها  و گفتمانهای حاضر در جامعه میدانید؟

ما معتقدیم کسانی که تلاش می کنند انتخابات آینده را دو قطبی کنند، به فضای عقلانیت سیاسی جامعه لطمه می زنند و جلوی برنامه محور شدن و پاسخگویی قوه مجریه در برابر برنامه هایش را می گیرند. ایجاد فضای دوقطبی توسط گروههای مختلف که متاسفانه به عنوان رکن تبلیغاتی مورد اجرا و عمل قرار می گیرد، باعث می شود کسانی که در صحنه انتخابات حضور پیدا می کنند به جای تحقق ایجابی و معرفی توانمندیها و برنامه ها نوعا برخورد سلبی کنند و با کوبیدن طرفهای مقابل به نوعی تلاش کنند برای خودشان اثبات موقعیت کنند.

جبهه پایداری این برخورد را درست نمی داند و از این رو در انتخابات پیشرو عمده بحث ما بحث ایجابی است و اگر نقدی هم به افراد داریم نقد ما به مبانی فکری افراد است، نه به مبانی شخصیتی آنها. ما به هیچ کدام از دوستانی که امروز در صحنه انتخابات به عنوان افراد اصولگرا و مستقل خودشان را کاندیدا کردند، هیچ نوع جسارت و توهینی روا نمی دانیم، اما داعیه ای در خصوص سوابق درخشان آنها و عملکرد مناسب آنها نداریم؛ آنچه مورد نقد ماست نقد مبانی است و آنچه مورد توجه خودمان است معرفی برنامه دقیق کاندیداهاست.

بنابراین اینکه تلاش میکنند فضای انتخابات را دوقطبی کنند و به هاشمی و غیرهاشمی، دولت و غیردولت، انحرافی و غیرانحرافی تقسیم کنند، نوعی ارتجاع در مسیر بالندگی سیاسی کشورمان می دانیم و فکر می کنیم مردم ما از این مسیر عبور کرده اند و این مساله مربوط به دوره های گذشته است نه این دوره.

چرا یک شخص روحانی را مورد حمایت قرار نمی دهید؟ مثلا فردی مثل مرتضی آقاتهرانی.

ما در معرفی کاندیدا به لباس و عضویت در جبهه و سابقه آن فرد در همکاری با جبهه هیچ توجهی نکرده ایم. در معرفی کاندیدا و در ارزیابی 70 کاندیدایی که در عرصه سیاسی کشور مطرح هستند، دو رکن را ملاک بررسی قرار داده ایم که مرحوم آیت الله خوشوقت فرمودند؛ یعنی ولایتمداری و کارآمدی افراد.

درباره کاندیداتوری آقای هاشمی چه نظری دارید؟ آیا ایشان در صورت کاندیداتوری اقبالی خواهند داشت؟

 بنده معتقدم نقشی که رهبرمعظم انقلاب برای  آقای هاشمی قائل هستند که به عنوان رئیس مجمع تشخیص نظام در سیاستهای کلان نظام بتوانند مشاور امینی برای رهبری باشند می تواند بالاترین افتخار برای ایشان محسوب شود بنابراین امیدوارم ایشان قدر این موقعیتی را که مشاور امین رهبری هستند، بدانند. من فکر می کنم کشوری که بیش از 40 درصد آن را جوانان زیر 25 سال تشکیل می دهد، رئیس جمهور 79 ساله رئیس جمهور مناسبی برای آن نباشد.

حضور اصلاحطلبان در انتخابات را تا چه حد جدی میدانید؟

نگرانی اصلی اصلاح طلبان در انتخابات آتی این است که با عدم اقبال و بی اعتنایی مردم مواجه شوند؛ همانطور که برخی از سران اصلاح طلب گفته اند آنها نمی خواهند فاصله رای های قبلی خود را با بی اعتنایی فعلی مردم مکدر کنند.

نوع رویکرد مردم نشان داده که با هیچکس عهد اخوت نبسته اند و گروهها و احزاب را باتوجه به عملکردشان می سنجند. کسانی که در سال 88 و پس از آن نشان دادند خودخواهی شان به قدری زیاد است که حاضرند برای آنها منافع ملی را زیر پا بگذارند و حتی نیم نگاهی بلکه تمام نگاهی به خارج از کشور داشته باشند تا منویات خود را پیش ببرند، به هیچوجه مورد اعتنای مردم قرار نخواهند گرفت.

این گلایه مبنایی مردم از حرکتی که شروع آن با ادعای پیروی از خط امام بود، باعث شد این پرچم دیگر به هیچوجه قابل احیا نباشد؛ بنابراین بنده فکر نمی کنم اصلاحطلبان با پرچم این جریان در انتخابات حضور جدی داشته باشند، البته ممکن است کاندیداهای معرفی شده از سوی این طیف بیشتر از باب حفظ ارتباط تشکیلاتی طرفداران باشد، البته درخصوص انتخابات شوراها ماجرا فرق می کند زیرا اینها با تابلوی اصلاح طلبی نیروهای خود را وارد رقابت خواهند کرد.

اصلاحطلبان در انتخابات شوراها تلاش می کنند از نیروهای ناشناخته که از وابستگان گمنام شان محسوب می شوند، استفاده کنند.




طبقه بندی: انتخابات ریاست جمهوری 1392،
برچسب ها: دکتر باقری لنکرانی، انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات 92، تهران، وزارت بهداشت، دولت نهم، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جبهه پایداری، انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بیماریهای گوارش و کبد، محمود احمدی نژاد، طبابت، جریانهای سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، مشکلات اقتصادی، فعالان سیاسی، فعالان اقتصادی، ‌آرمانگرایی، نظام سلطه، ترکیه، ‌مالزی، رونق اقتصادی، اقشار فقیر جامعه، فشارهای اقتصادی، تورم، گرانی، ‌جبهه طرفداران انقلاب اسلامی، کسری بودجه دولت، عملگرایی، سنن قرآنی، تعالیم حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، آیت الله خوشوقت، آیت الله مصباح یزدی، ‌ تقوا، برکات الهی، ایمان، سوره مائده، اهل کتاب، زمین و آسمان، دولت یازدهم، قرآن کریم، فرهنگی، اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، جهاد اقتصادی، ‌اقتصاد مردمی، فارغ التحصیلان دانشگاهی، آحاد مردم، سکولاریزم، ریاکاری، ترویج خرافات، بیکاری، برنامه های جبهه پایداری، نماز، ارکان نماز، ولایت فقیه، ولایتمداری، ‌قانون اساسی، کاندیدای جبهه پایداری، اصولگرایان، تکنوکراسی، تکنوکرات، سکولاریسم، فتنه 88، رکود اقتصادی اروپا، رکود اقتصادی آمریکا، معیارهای کاندیدای اصلح، مغالطه، انقلاب اسلامی، کانونهای قدرت و ثروت، فعالیتهای انتخاباتی، اصول اولیه اخلاق، افکار عمومی، دروغ، اخلاق مداری، مردم سالاری دینی، حامیان دولت، حرکت گفتمانی انقلاب اسلامی، جنگ روانی، گفتمان انقلاب اسلامی، مسیرهای انخرافی، قوه مجریه، طنازی سیاسی، آرای خاکستری، نیروهای مومن و حزب اللهی، عقلانیت سیاسی، مرتضی آقا تهرانی، هاشمی رفسنجانی، بالندگی سیاسی، ارتجاع، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصلاح طلبان، منافع ملی، اصلاح طلبی، انتخابات شوراها،
دنبالک ها: رجا نیوز،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic