تاریخ : چهارشنبه 15 شهریور 1391 | 07:43 ق.ظ | نویسنده : آرمان بدیعی

عده ای معتقدند حجاب از ایرانیان به مسلمانان رسیده و ارتباط اعراب با ایرانیان را دلیل رواج حجاب در قلمرو اسلامی می دانند و حتی  از آن به عنوان یک رسم ناپسند یاد می کنند. آیا چنین چیزی درست است؟

جواب از خانم علاسوند کارشناس برنامة ریحانة شبکة رادیویی معارف:

روشن است که اگر مراد از این حرف این باشد که تشریع و دین هیچگونه قانونی دربارة حجاب ندارد و به شدت متاثر و منفعل از فرهنگ ایرانیان است، این حرف واضح است که ابدا قابل قبول نیست. کسانی که با روش قانونگذاری اسلام و شریعت آشنا باشند خیلی برایشان واضح است که تک تک فروعات دینی باید بر مبنای یکی از دلایلی که از قرآن و سنت یا عقل و اجماع استفاده می شود میتنی باشد و طبیعتا در رابطه با بحث حجاب در آیات و روایات مختص و جداگانه ما ادلة  فراوانی داریم و لذا این حرف روشن است و برای کسی که آشنا به فن باشد پذیرفته نیست. اما مضافا بر این نکته، باید عرض کنیم که..........

 

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

درست است که حجاب در ایران، آن هم با شدت و غلظت شدیدی در مورد زنها تا حدی وجود داشته؛ اما اصلا ارتباط بین ایرانیان و اعراب و تاثیر پذیری این دو ملت در یک چنین سطحی از همدیگر خیلی پس از نزول آیات حجاب پیدا شد، یعنی آیات حجاب که در مدینه نازل شد در زمان پیامبر(ص) و قبل از اینکه پیامبر (ص) رحلت بفرمایند نازل شد. و روشن است که با توجه به این نکته نمی تواند تحت تاثیر ایرانیان باشد چون ارتباط ایرانیان با مسلمانان و ارتباط آنها به نحوی که بتوانند در فرهنگ یکدیگر موثر باشند در زمان خلیفة دوم رخ داده یعنی  خیلی بعد از رحلت پیامبر(ص)، و از آن پس بود که شاید مثلا نوع پوشش ایرانیان در نوع پوشش مسلمانان ایرانی موثر بوده باشد. اما اینکه اعتقاد داشته باشیم که اصلا اصل مسألة حجاب تحت تاثیر فرهنگ  ایران در اسلام وارد شد این حرف غلطی است.

 

 یعنی ممکن است مسلمانان کشورهای مختلف در نوع پوشش و لباس خود با همدیگر تعامل داشته باشند مثل اینکه اگر حجاب وارد یک کشور اروپایی بشود می تواند تا حدی با توجه به فضای جغرافیایی بخصوص آنجا در رنگها و مدلهایی که اختیار می کنند تابع فرهنگ و پوشش آنها بشود. اگر کسی از نظر اقلیمی و جغرافیایی عربستان را بشناسد و از تمرکز جمعیتی آن آگاه باشد می داند که با توجه به شرایط آن روز به راحتی این ارتباط بین ایرانیان در آن زمان و عربها و مسلمانهایی که در مدینه متمرکز بودند ممکن نیست و بنابر این، نه از نظر تاریخی این مطلب صدق می کند و نه انسان با محاسبات عقلی می تواند این مطلب را بپذیرد.




طبقه بندی: پاسخ به سوالات و شبهات حجاب،
برچسب ها: حجاب و عفاف، حجاب در بین ملتهای گذشته، پوشش و لباس، پیامبر اکرم (ص)، قرآن و حجاب، روایات حجاب، خلیفه دوم، حجاب در اروپا، آیات حجاب، عقل و اجماع، حجاب در میان ایرانیان، حجاب در ایران باستان،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات