در دوران جنگ، چه نهادهایى در امر تبلیغات مسئول بودند و چگونه عمل نمودند؟

(پاسخ به شبهات دفاع مقدس 122)

در زمان جنگ در سطح ملى، ستادى با عنوان«ستاد تبلیغات جبهه و جنگ» زیر نظر شوراى عالى دفاع تشكیل شده بود. این ستاد متولى امر تبلیغات و اخبار جنگ بود كه اغلب اخبار جنگ از كانال این ستاد به صدا و سیما، روزنامه‏هاى داخلى و خبر گزارى جمهورى اسلامى داده مى‏شد و از طریق این خبر گزارى نیز به خبر گزارى خارجى منعكس مى‏شد.لذا در رأس تبلیغات جنگ، ستاد تبلیغات جنگ شوراى عالى دفاع قرار داشت و در سطوح پایین‏تر، واحد تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه‏ها، تیپ‏ها، لشكرها و یگان‏ها مستقیما فعال بودند.

 

بعد از آن هم واحدهاى تبلیغات ستادهاى مشترك نیروهاى مسلح و سازمان‏هاى تبلیغى كشورى، به ویژه شوراى هماهنگى تبلیغات اسلامى، صدا و سیما و غیره فعالیت مى‏كردند. قابل ذكر است كه در امر تبلیغات جنگ، استراتژى واحدى به ویژه در عملیات روانى و برون مرزى وجود نداشت و دامنه‏ى تبلیغات دشمن را نه تنها نمى‏پوشاند، بلكه بعضا دچار انفعال نیز بود. در چنین اوضاعى، بیشترین نقش مثبت و ایجابى در تبلیغات جنگ را امام خمینى یك تنه انجام مى‏دادند و ابزار و فرصت‏هاى تبلیغى صرفا منعكس كننده بودند، نه آنكه از آن همه هجمه‏هاى تبلیغى امام علیه استكبار و دشمنان بهره‏بردارى كنند.

 

تبلیغات جنگ در سطح خردتر و در داخل كشور را سازمان‏ها و نهادهاى مختلف درگیر در جنگ نیز انجام مى‏دادند. مثل ارتش كه در درون خودش سازمان عقیدتى - سیاسى داشت و یا سپاه كه معاونت تبلیغات و معاونت فرهنگى داشت و تا حدودى آنها مسئله‏ى تبلیغات را در میان رزمندگان انجام مى‏دادند. اما به طور رسمى و مستقیم، وزارتخانه‏ها در تبلیغات جنگ نقشى نداشتند؛ لیكن وظایف مختصرى را بر عهده گرفته و آن را انجام مى‏دادند.

 

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

به عنوان مثال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با استفاده از امكانات خود در زمینه‏هاى فرهنگى، هنرى، تبلیغاتى، مطبوعاتى و انتشاراتى فعالیت‏هایى را انجام داد از جمله:

1. تهیه فیلم‏هاى مستند ١٦ و ٣٥ میلى مترى و فیلم‏هاى داستانى ١٦ میلى مترى درباره جنگ؛

2. همكارى با سایر مراكز هنرى در تهیه و ساخت فیلم جنگى؛

3. نشر كتب فارسى و عربى درباره جنگ عراق و ایران (اعم از مستند، قصه و شعر و غیره)؛

4. تهیه تراكت‏هاى چسبان با تیراژ زیاد؛

5. تهیه آلبوم مصور از جنگ و تجاوز رژیم بعثى به ایران به سه زبان عربى، انگلیسى و فارسى؛

6. چاپ تقویم و توزیع آن میان رزمندگان جبهه‏هاى نبرد؛

7. تهیه جزوه‏هاى سرود، دعا و فرازهایى از سخنان امام خمینى و توزیع آن در جبهه‏ها؛

8. چاپ بروشور و آرم و نشان و مدال براى رزمندگان در جبهه‏ها؛

9. چاپ ماهانه‏ى هشت مجله به زبان‏هاى عربى، انگلیسى، اردو، فرانسه، تركى و فارسى و غیره جهت استفاده دانشجویانى ایرانى و مسلمان خارج از كشور؛

10. تهیه كارت پستال رنگى درباره جنگ و تهیه چاپ پوسترهاى مختلف به زبان‏هاى عربى، انگلیسى و فارسى در طرح‏هاى مختلف و مطالبى درباره جنگ تحمیلى و نظایر آن.

 

سایر مراكز تبلیغاتى نیز در زمینه‏ى تبلیغات جبهه و جنگ فعالیت‏هایى را در جبهه‏ها و پشت جبهه‏ها بر عهده داشتند و این طور نبود كه «ستاد تبلیغات جبهه و جنگ» به تمام فعالیت‏هاى این مراكز فرهنگى خط بدهد و آنها را به طور رسمى كنترل كند و یا بودجه‏ى آنها را بپردازد.

كشور ما در دوران جنگ مثل سایر زمینه‏ها، براساس سعى و خطا و كسب تجربه به مفاهیم و ارزش‏هاى جدیدى دست یافت.

منبع: نرم افزار روایت حماسه




طبقه بندی: پاسخ به شبهات دفاع مقدس،
برچسب ها: پاسخ به شبهات دفاع مقدس، پاسخ به شبهات جنگ تحمیلی، دفاع مقدس، پاسخ به شبهات هشت سال جنگی تحمیلی، پاسخ به شبهات 8 سال جنگ تحمیلی، جنگ تحمیلی ایران و عراق، 8 سال دفاع مقدس، هشت سال دفاع مقدس، جنگ ایران و عراق، ستاد تبلیغات جبهه و جنگ، شورای عالی دفاع، اخبار جنگ، صدا و سیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی، سازمان عقیدتی سیاسی، رزمندگان، ارتش جمهوری اسلامی ایران، تبلیغات دشمن، جنگ روانی، تبلیغات روانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگیة هنری، مطبوعات، ‌فیلم مستند، فیلم داستانی، فیلم جنگی، مراکز هنری، قصه، شعر، زبان فارسی، زبان انگلیسی، زبان عربی، دعا، فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره)، زبان فرانسه، زبان اردو، زبان ترکی، دانشجویان ایرانی خارج از کشور،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic