در طول جنگ، شیوه‏ها و ابزارهاى تبلیغاتى ایران قوى‏تر بود یا عراق؟ چرا؟

(پاسخ به شبهات دفاع مقدس 124)

در مقایسه با عراق، ایران از نظر كمى و كیفى تبلیغاتش براى رزمندگان در جبهه‏ها بیشتر بود. اما باید در نظر داشت، عراق در طول جنگ تنها نبود و عرصه‏ى تبلیغات آن، تنها عرصه‏ى داخل كشور عراق نبود. مشكل كشور ایران از نظر شیوه و ابزارهاى تبلیغى در داخل نبود، بلكه از جنبه‏ى تبلیغاتى و اطلاع رسانى بیشترین مشكل در خارج از كشور و در سطح بین‏المللى بود؛ یعنى نقطه ضعف ما در جنگ، در خارج از كشور بود. زیرا ابزارهایى كه در اختیار داشتیم فقط خبر گزارى جمهورى اسلامى بود كه مى‏توانست خبرهاى مربوط به جنگ را به خبر گزارى‏هاى متعدد خارجى گزارش كند.

 

اما خبر گزارى جمهورى اسلامى و میزان خبرى كه مخابره مى‏كرد در مقایسه با خبر گزارى‏هاى بزرگ و متعدد در جهان و میزان خبرى كه آنها در دقیقه تولید مى‏كردند و عمدتا به نفع عراق موضع‏گیرى مى‏كردند، قابل رقابت نبود و پوشش خبرى ما در مقایسه با دشمن بسیار محدود بود. لیكن در داخل كشور، چون اكثر مردم ایران جنگ را فهمیده بودند و آن را یك وظیفه و تكلیف براى خود مى‏دانستند، از نظر حضور و پشتیبانى معنوى و مادى از جبهه‏هاى جنگ مشكل اساسى بروز نمى‏كرد.

 

عراق این موضوع را به شیوه‏اى دیگر مدیریت مى‏كرد. رژیم عراق این مشكل را در داخل به وسیله‏ى سیستم پلیسى و نظامى خشن حل كرده بود و با خفقان حاكم بر كشور و اعزام‏هاى اجبارى و سایر ترفندها، این ضعف را پوشش داده بود. یعنى ادامه‏ى جنگ در عراق، حاصل تبلیغات و تأثیر آن در داخل عراق نبود بلكه آنها بدون تكیه بر امكانات نظامى خویش در این زمینه ضعف داشتند، لیكن به جبر نظامى و جبر بسته‏ى پلیسى و خفقان شدید، این مسئله را حل كرده بودند.

 

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

اما از نظر بین‏المللى، موقعیت عراق بهتر بود، زیرا رسانه‏هاى بین‏المللى عمدتا متأثر از كشورها و قدرت‏هاى بزرگى بودند كه در آن موقعیت بیشترین حمایت را از عراق مى‏كردند.اوضاع ایران در داخل بهتر از خارج بود، البته نه به این مفهوم كه در داخل نیز شرایط مطلوب را داشت. یقینا در داخل نیز ضعف‏هاى زیادى از نظر تبلیغى وجود داشت. كما اینكه اگر مسئله تبلیغات در طول جنگ و به عنوان مثال روند اعزام به جبهه‏ها بررسى شود، مشاهده مى‏گردد كه هر چه ایران به اواخر جنگ نزدیك مى‏شد، از تعداد داوطلبان اعزام به جبهه‏ها كاسته مى‏شد كه یكى از علل آن ضعف سیستم و شیوه‏هاى تبلیغى كشور و همچنین آثار تبلیغات گسترده‏ى بیگانگان بود و قطعا علل متعدد دیگرى نیز در آن نقش داشتند.

 

لذا در داخل نیز تا رسیدن به وضع مطلوب، فاصله‏ى زیادى داشتیم.در سطح بین‏المللى، عراق قوى‏تر بود، چرا كه سیستم تبلیغاتى دشمن به وسیله سیستم‏هاى تبلیغاتى دولت‏هاى بزرگ حامى از او مثل امریكا حمایت مى‏شد.به هر حال، در نظام دو قطبى آن زمان - كه شوروى و به ویژه امریكا بر رسانه‏هاى عمده‏ى بین‏المللى چون سازمان‏هاى خبر گزارى تاس، آسوشتیتدپرس و یونایتدپرس اشراف داشتند - اكثر این خبر گزارى‏ها به این دو بلوك وصل بودند و از آنها خط مى‏گرفتند؛ در آن موقعیت، چون ایران با نظام غیر عادلانه بین‏الملل مشكل داشت و آنها اساس مى‏كردند كه اصرار ایران بر تداوم جنگ به نوعى مقابله با آن نظام بین‏المللى است، لذا اخبار عراقى‏ها را بیشتر پوشش مى‏دادند و در مقایسه با ایران، مسائل عراق را از زاویه‏ى مثبت‏ترى نگاه مى‏كردند.

منبع: نرم افزار روایت حماسه




طبقه بندی: پاسخ به شبهات دفاع مقدس،
برچسب ها: پاسخ به شبهات دفاع مقدس، پاسخ به شبهات جنگ تحمیلی، دفاع مقدس، پاسخ به شبهات هشت سال جنگی تحمیلی، پاسخ به شبهات 8 سال جنگ تحمیلی، جنگ تحمیلی ایران و عراق، 8 سال دفاع مقدس، هشت سال دفاع مقدس، جنگ ایران و عراق، آمریکا، شوروی، آسوشیتد پرس، یونایتد پرس، رسانه های بین المللی، تبلیغات در زمان جنگ، رژیم عراق، جبر نظامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ابزارهای تبلیغاتی ایران در زمان جنگ تحمیلی،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic