چرا صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران فقط خبر پیروزى‏هاى رزمندگان ایران را پخش مى‏كرد و شكست‏هاى آنان را منعكس نمى‏كرد؟

(پاسخ به شبهات دفاع مقدس 127)

پاسخ این سؤال از دو زاویه قابل بررسى است: جنبه‏ى تبلیغى، جنبه‏ى اعتقادى.

اول: جنبه‏ى تبلیغى:

عقلانى نیست كه یك كشور در حال جنگ، شكست‏ها و عدم موفقیت‏هاى خودش را جلوه‏گر سازد و تبلیغ نماید؛ زیرا چنین اقدامى از سویى موجب سوء استفاده دشمن خواهد شد، به این معنا كه دشمن تصور خواهد كرد كه با كشورى ضعیف روبه‏روست و مى‏تواند آینده‏ى جنگ را به نفع خود رقم زند. از سوى دیگر، سبب یأس و ناامیدى مردم داخل كشور مى‏گردد و سؤالات مختلفى در اذهان مردم ایجاد مى‏كند؛ نظیر اینكه نیروهاى بیشمارى از تمامى اقشار جامعه به جبهه‏ها رفتند و به لحاظ مادى و معنوى به جنگ كمك شد، ولى با وجود این همه نیرو و امكانات، عاقبت در مقابل دشمن شكست خوردیم؟

اگر سیستم تبلیغاتى سایر كشورها نیز بررسى گردد، در مى‏یابیم آنان نیز در دوران جنگ كه درگیر با دشمن هستند، روى شكست‏هاى خود مانور نمى‏دهند، زیرا آثار منفى روحى و روانى در داخل براى مردمشان بر جاى مى‏گذارد و در خارج نیز سبب جرى شدن دشمن مى‏شود.

 

البته پس از اتمام جنگ، شكست‏ها و ناكامى‏ها را بررسى مى‏كنند و نتایج لازم را به عنوان تجربیات تلخ جنگ استخراج مى‏كنند، اما در اثناى جنگ كه كشورى درگیر مبارزه با دشمن است، مطرح كردن شكست‏ها، كارى عاقلانه به شمار نمى‏رود.

 البته قابل ذكر است كه شاید صدا و سیما در اجراى وظایف تبلیغاتى خود مى‏توانست با به كار بستن ظرافت‏هایى، مسئله عدم الفتح‏ها را به گونه‏اى مطرح كند كه نه تنها اثر منفى نداشته باشد؛ بلكه از كاهش اعتماد عمومى مردم نیز به آن رسانه جلوگیرى كند؛ یعنى مثل دولت عراق كه یك شكست را وارونه جلوه داده و از آن به عنوان یك پیروزى تبلیغ مى‏كرد، نباشد. چرا كه این نحوه‏ى تبلیغ صحیح نیست و بالاخره حقایق بر مردم روشن مى‏شود و آنها از طریق كانال‏هاى خبرى دیگر، به اطلاعات صحیح دست مى‏یابند.

اما انتشار آشكار شكست نیروهاى خودى كه مثلا مقادیرى از زمین از دست رفته یا تعدادى از نیروهاى انسانى از بین رفته و سایر مسائل منفى جنگ، كار عاقلانه‏اى نبود و تبعات منفى بسیارى در داخل و خارج از كشور بر جا مى‏گذاشت.

 

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

دوم: جنبه‏ى اعتقادى:

از نظر اعتقادى نیز باید گفت اعتقاد رزمندگان مسلمان ایرانى نیز در این امر تأثیر داشت؛ زیرا رزمندگان اسلام جنگیدن با دشمن را به گفته‏ى امام «عمل به تكلیف» مى‏دانستند و لذا نتیجه‏ى جنگ براى‏شان چندان فرقی نداشت. یعنی عقیده‏ى آنان این بود که در وهله‏ى اول باید به تکلیف مسلمانی خودمان عمل کنیم و در مقابل دشمن ایستادگی و مقاومت نماییم و باید تمام تلاش و همت خودمان را در باز پس گیری سرزمین های اشغال شده به کار برده و دشمن را وادار به تسلیم کنیم. حالا اگر این تلاش ها به نتیجه رسید چه بهتر، و اگر مقصود حاصل نشد، ما تکلیفمان را انجام داده ایم.

لذا در زمان جنگ وقتی یک بار مسئولان در نزد امام برای عملیات والفجر مقدماتی کلمه شکست را مطرح کردند، حضرت امام سخنی به این مضمون فرمودند که نگویید شکست، بلکه بگویید «عدم الفتح» یعنی پیروزی به دست نیامده و این مطلب دروغ هم نیست.

 

البته عدم الفتح با شکست یک معنا دارد، اما هر کدام از این کلمات مفهومی خاص را می رساند و به لحاظ روانی روی اذهان عمومی جامعه، تأثیر متفاوتی می تواند ایجاد کند.

عدم الفتح یعنی یک تلاشی شد و رزمندگان ایرانی دنبال فتح و پیروزی بودند اما به آن دست نیافتند. اما اینکه گفته شود شکست خوردند، در واقع از موضع انفعالی برخورد شده و بار منفی تبلیغی دارد.

البته شایسته بود، ستاد تبلیغات جبهه و جنگ که مسئولیت سازماندهی تبلیغات را به عهده داشت، با تشکیل یک تیم متخصص جنگ روانی و به کار بستن شیوه های تبلیغی مناسب، ظرایفی را به کار برد که ضمن نگفتن همه حقایق به مردم، به آنها خلاف واقع نیز گفته نشود و از سلب اعتماد عمومی مردم ممانعت گردد.

منبع: نرم افزار روایت حماسه




طبقه بندی: پاسخ به شبهات دفاع مقدس،
برچسب ها: پاسخ به شبهات دفاع مقدس، پاسخ به شبهات جنگ تحمیلی، دفاع مقدس، پاسخ به شبهات هشت سال جنگی تحمیلی، پاسخ به شبهات 8 سال جنگ تحمیلی، جنگ تحمیلی ایران و عراق، 8 سال دفاع مقدس، هشت سال دفاع مقدس، جنگ ایران و عراق، نقش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در زمان دفاع مقدس، پیروزی رزمندگان در جبهه ها، دوران جنگ، رزمندگان اسلام، عملیات والفجر مقدماتی، ایستادگی، مقاومت،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات