سخنان استاد اصغر طاهرزاده

در جمع فضلای حوزه علمیه و طلاب علوم دینی

بررسی آسیب‌ها و نقاط قوت و ضعف دوران ریاست جمهوری

«دكتر محمود احمدی‌نژاد»

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

به گزارش رویش نیوز، اصغر طاهرزاده از اساتید عرفان اسلامی كه محضر علمای بزرگ و نامی عرفان و فلسفه اسلامی را درك كرده چندی پیش در یك جلسه پرسش و پاسخ با فضلای حوزه علمیه و طلاب علوم دینی به بررسی آسیب‌ها و نقاط قوت و ضعف دوران ریاست جمهوری «دكتر محمود احمدی‌نژاد» پرداخته كه حاوی نكات قابل توجهی است. رویش نیوز بدون اینکه این سخنان را تحلیل نماید توجه خوانندگان عزیز را به بخشی از اظهارات استاد طاهرزاده جلب می‌نماید:

 

در مورد این‌كه هر فكر و هر شخصی از نظر تاریخی جای خاصی دارد شما می‌توانید پدیده احمدی‌نژاد را در تاریخ خودمان در نظر بگیرید و با عبرت‌گرفتن از آنچه پیش آمد جایگاه فرهنگی خودتان را ارزیابی كنید و سعی بفرمایید آنچه در این سال‌ها گذشت را بازخوانی كنید. بنده تحلیلم این است؛ آقای احمدی‌نژاد معتقد است انقلاب اسلامی اهداف بسیار بزرگی دارد كه دولت‌های گذشته نه‌تنها قدمی به سوی آن اهداف برنداشتند بلكه حجاب آن اهداف شدند و ایشان احساس كرد توانایی این را دارد كه به میدان بیاید و انقلاب را از آن حجاب‌ها آزاد كند و به مسیر اصلی برگرداند و مقام معظم رهبری هم دولت ایشان را دولت برگشت به اهداف انقلاب توصیف كردند ولی به نظر بنده آقای احمدی‌نژاد ظرفیت زمانه‌ای را كه می‌خواست برنامه‌هایش را در آن پیاده كند در نظر نگرفت، چون از یك طرف رهبری را دید كه بسیار مایل‌اند ما از تنگنای پیش آمده عبور كنیم و از طرف دیگر مردم را دید كه بشدت آماده تحولی اساسی در نظام اداری و اقتصادی هستند، ولی متوجه نشد در عین آن كه انسان همیشه باید اهداف مقدسی را مد نظر داشته باشد، باید به ظرفیتی كه زمانه برای تحقق آن اهداف دارد نیز توجه كند. عنایت داشته باشید بنده هرگز نمی‌خواهم بگویم نباید آقای احمدی‌نژاد می‌آمد یا اگر نمی‌آمد بهتر بود یا حضور ایشان در این مقطع تاریخی بركات خاص خود را به همراه نداشت، عرض بنده این است كه بیایید راز ممانعت‌هایی را كه از طریق جریان‌های اصولگرا در مقابل ایشان شد بیابید.

 

جبهه مذهبی نمی‌تواند متوجه جایگاه تاریخی احمدی‌نژاد شود

بخواهید و نخواهید ما از پدیده احمدی‌نژاد در تاریخ خود چیزهایی به‌دست خواهیم آورد ولی چرا كار به اینجا كشید كه نیروهای مذهبی و معتقد به انقلاب نه‌تنها به كمك او نیامدند بلكه تا حدی مانع كار او هم شدند، در حالی كه مقام معظم رهبری در دیدارشان با مجلس هشتم فرمودند با این دولت انقلابی خیلی می‌توانید كارها را جلو ببرید. حتی تعبیر دولت انقلابی را بكار بردند و معلوم بود كه رهبری خوشحال بودند كه شرایطی به وجود آمده كه می‌توانیم از چندین بن‌بست تاریخی عبور كنیم ولی دیدید كه جریان‌های مخالف بعد از 4 سال به خود آمدند و ممانعت‌ها را شروع كردند و آقای احمدی‌نژاد را در دولت دهم زمین‌گیر كردند. در این‌كه انقلاب اسلامی بحمدالله از تجربه پدیده احمدی‌نژاد نردبان بزرگی می‌سازد و با جهشی شایسته موانع را پشت سر می‌گذارد، شك نداشته باشید. اما بالأخره از این پدیده ساده نگذرید كه چرا ساختارهای فرهنگی ما در جبهه مذهبی نمی‌تواند متوجه جایگاه تاریخی احمدی‌نژاد شود و با طرح بهانه‌هایی نه چندان مطمئن به او پشت می‌كند، به‌طوری كه بین دولت ایشان و نیروهای اصول‌گرا تعارض پیش می‌آید. با این‌كه می‌توان از سخنان رهبری در دولت نهم این‌طور فهمید كه دولت آقای احمدی‌نژاد دولت ایده‌آل رهبری بود و دولت می‌خواست مقاصد امام را در نظام اجرایی دنبال كند و سخنان رئیس جمهور نشان می‌دهد كه به عمق معارف عالیه اهل البیت(ع) آگاهی و ایمان دارد. به همین جهت بنده تأكید می‌كنم پدیده احمدی‌نژاد در این برهه از تاریخِ انقلاب باید ما را بیدار كند كه چرا هنوز تاریخ ما در بین نخبگان ظرفیت تحقق اهداف متعالی خود را ندارد، فكر می‌كنم برای همه این عبرت پیش آمد كه گویا مذهبی‌های ما نیز تا آنجاها كه احمدی‌نژاد می‌خواهد جلو برود همراهی نمی‌كنند و بدخواهان می‌توانند از طریق جریان‌هایی كه در تاریخ ما خانه كرده‌اند نیروهای مذهبی ما را تحت تأثیر قرار دهند و ما را متوقف كنند. عقلا این عبرت را گرفتند كه در بین جریان‌های اصول‌گرا هم هنوز تاریخِ دفاع مستقیم از احمدی‌نژاد نرسیده و اگر رهبری مستقیماً از دولت دهم دفاع كنند همان نیروهای مذهبی آقا را تنها می‌گذارند، در حالی كه انتظار داشتند با توجه به تأییدهایی كه از دولت در برهه‌های مختلف، حتی بعد از خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد داشتند، نیروهای مذهبی طور دیگر عمل می‌كردند. مقام معظم رهبری با آن بصیرت الهی كه دارند متوجه‌اند هنوز باید با نیروهای انقلاب مدارا كرد و احمدی‌نژاد هم باید بپذیرد كه فدا شدن برای انقلاب عین نور است و احتمالاً هم پذیرفته است.

 

مقابله با تفسیر المیزان علامه طباطبایی

در مورد مباحث فرهنگی نیز موضوع از همین قرار است كه تا ظرفیت هر حرف حقی فراهم نباشد نمی‌توانید بزنید. وقتی بعضی از جریان‌ها در حوزه علمیه قم در آن زمان كه علامه طباطبایی «رحمه‌الله‌علیه» با آن‌همه احتیاط المیزان را می‌نویسند، باز با او مقابله می‌كنند شما نیز باید پذیرش زمانه را در نظر بگیرید. حضرت امام در درددل خود می‌گویند:

«در شروع مبارزات اسلامی اگر می‏خواستی بگویی شاه خائن است، بلافاصله جواب می‏شنیدی كه شاه شیعه است! عده‏ای مقدس نمایِ واپسگرا همه چیز را حرام می‏دانستند و هیچ‌كس قدرت این را نداشت كه در مقابل آنها قد علم كند. خون دلی كه پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است. وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان، غرق‌شدن در احكام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود كه از این دایره و حصار بیرون رود و در سیاست و حكومت دخالت نماید، حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد. به زعم بعضی افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تكریم بود كه حماقت از سراپای‏ وجودش ببارد و الاّ عالِم سیّاس و روحانیِ كاردان و زیرك، كاسه‏ای زیر نیم كاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزه‏ها بود كه هركس كج راه می‏رفت متدین‌تر بود. یادگرفتن زبان خارجی، كفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرك به‌شمار می‏رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از كوزه‏ای آب نوشید، كوزه را آب كشیدند، چرا كه من فلسفه می‏گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‏یافت، وضع روحانیت و حوزه‏ها مانند وضع كلیساهای قرون وسطی می‌بود.»

 

مخالفین تلاش می‌كنند تا وانمود كنند احمدی‌نژاد پدیده جدیدی نبود

تمام موضوعاتی كه روی سایت‌ها در نقد آقای احمدی‌نژاد مطرح می‌شود بر این اساس است كه نگذارند این روحیه در آینده ادامه پیدا كند و طوری خبرسازی می‌كنند كه بگویند احمدی‌نژاد چیز مهمی نبود حتی در ریخت و پاش‌های اداری مثل قبلی‌ها بود، پس پدیده جدیدی ظهور نكرده تا امیدوار شوید انقلاب در آینده خود چنین اشخاصی را می‌پروراند، ادامه انقلاب همان روش آقای هاشمی و آقای خاتمی است و احمدی‌نژاد چیزی است كه نباید می‌آمد. علامه امینی می‌فرمایند تك تك این روایاتی كه در وصف خلیفه اول و دوم و سوم جعل شده روی حساب جعل شده تا آن حدی كه به تعبیر بنده افرادی مثل محی‌الدین بن عربی و مولوی هم كه ارادت كامل به علی(ع) دارند، نمی‌توانند خیلی بین آن خلفا با علی(ع) تفكیك كنند. همه آن روایات را در وصف سه خلیفه جعل كردند تا بگویند علی(ع) چیز جدایی نیست، ادامه اسلام در آینده همانی است كه خلیفه اول و دوم و سوم نشان دادند و علی(ع) غیر از آن‌ها نیست، تا ما در آینده اسلام نظر به مهدی(عج) نداشته باشیم.

جریان‌های فكری مقابل آقای احمدی‌نژاد وقتی متوجه شدند با ظهور احمدی‌نژاد همه معنای آن‌ها نفی می‌شود با تمام قدرت به میدان آمدند و آقای موسوی را كه در نمك خوابانده بودند برای مقابله با آقای احمدی‌نژاد به میدان آوردند تا كار را تمام كنند و وقتی این پروژه به نتیجه نرسید به دنبال پروژه بعدی بودند كه در اولین فرصت عملیاتی كنند و با جریان خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد فرصت را غنیمت شمردند و موضوع را طوری طرح كردند كه جریان اصول‌گرای سنتی تصمیم بگیرد به كلی از احمدی‌نژاد عبور كند، بدون آن كه متوجه تبعات عبور از احمدی‌نژاد باشد. با این كه مقام معظم رهبری«حفظه‌الله» همان زمان كه آقای احمدی‌نژاد خانه‌نشینی كرده بود فرمودند ایشان با اصل نظام و ولایت فقیه مسئله‌ای ندارد، ولی به هر صورت معلوم شد اصولگرایی سنتی جایگاه تاریخی احمدی‌نژاد را نمی‌فهمد و با هر جریانی كه غیر جریان اصولگرایی سنتی باشد به چشم دشمن خود، حتی دشمن انقلاب نگاه می‌كند.

 

رهبری از سخنان احمدی‌نژاد در نیویورك دفاع كردند

آقای احمدی‌نژاد در مورد گفت‌و‌گو با امریكا در سفر اخیرشان به نیویورك گفتند: «اگر امریكا رفتارش را نسبت به ملت ایران تغییر دهد و بر اساس عدالت و راستی و عقلانیت حركت كند و همچنین حیثیت خود را خرج رژیم جعلی صهیونیستی نكند امكان برقراری رابطه با امریكا دور از تصور نیست». از طرف بعضی نمایندگان مجلس و یا بعضی از روزنامه‌ها و سایت‌های اصول‌گرا برخوردهایی تندی با این سخنان شد و تلاش ‌كردند بگویند مواضع رهبری با رئیس جمهور متفاوت است. حتی بعضی گفتند از موضع رئیس جمهور احساس شرم می‌كنند. عده‌ای گفتند: سخن‌گفتن رئیس جمهور در این زمینه یك اشتباهی است كه باید انگیزه طرح این‌گونه مباحث را برای مردم روشن كند و دست گروه انحرافی در كار است و این اوج انحراف است. در حالی‌كه مقام معظم رهبری در دیدار با برگزیدگان اقشار مختلف مردم در خراسان شمالی با اشاره به پیشرفت خوب در ادبیات مقابله با زورگویان جهانی فرمودند: «یكی از عرصه‌های پیكار با دشمنان، عرصه حرف‌زدن‌های بین‌المللی است و مسئولان ما امروز در پشت میز مذاكرات گوناگون و تریبون‌ها، حرف‌های پخته، جامع و جالب و درست می‌زنند» كه معلوم است این جملات دفاعی است از آقای احمدی‌نژاد در مقابل آن نوع برخوردهای تندی كه با سخنان ایشان شد.

 

جریان‌های مذهبی به یك سرگیجه دچار می‌شوند

درست است كه روح انقلاب اسلامی به چیزی بیش‌تر از آنچه آقای هاشمی در نظر دارند نظر دارد و حتماً از آقای هاشمی بیش از پیش عبور می‌كند و طبیعی است كه در جریان عبور از آقای هاشمی به احمدی‌نژاد و چیزی گسترده‌تر از آقای احمدی‌نژاد می‌رسد ولی بالأخره برای مدتی جریان‌های مذهبی به یك سرگیجه دچار می‌شوند و این یك پدیده بسیار عبرت‌آموزی است تا ما متوجه باشیم در امور فرهنگی نیز باید تحمل زمانه را در نظر بگیریم و اگر رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «انا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلم عَلَی قَدْرِ عُقُولِهِمْ»ما گروه انبیا دستور داریم در حد عقل مردم به آن‌ها سخن بگوییم. بفهمیم اگر نتوانیم از پدیده احمدی‌نژاد در امور فرهنگی عبرت بگیریم در ارائه معارف عالیه‌ای كه حضرت امام بجا گذاردند، عقیم می‌شویم.

 

زمان‌شناسی امام صادق‌(ع)

امام صادق(ع) با توجه به ظرفیت زمانه عمل می‌كردند آنجایی كه دوانقی به جهت سعایتی كه از حضرت در نزد او كرده بودند منصور به ربیعِ حاجب دستور داد حضرت صادق‌(ع) را حاضر كنند. وقتی خلیفه چشمش به حضرت افتاد گفت: «َقتَلَنِیَ‌الله إِنْ لَمْ أَقْتُلْكَ أَتَلْحَدُ فِی سُلْطَانِی ‏وَ تَبْغِینِیَ الْغَوَائِل‏» خدا مرا بكشد اگر تو را نكشم! آیا تو درباره سلطنت من به جدال پرداخته و مردم را بازگردانی، و نقشه برای (به هم زدن خلافت) من می‌كشی؟ حضرت صادق(ع) در چنین فضایی و با توجه به زمانه‌ای كه در آن به سر می‌برند می‌فرمایند: «وَ‌الله مَا فَعَلْتُ وَ لَا أَرَدْتُ وَ إِنْ كَانَ بَلَغَكَ فَمِنْ كَاذِبٍ وَ لَوْ كُنْتُ فَعَلْتُ لَقَدْ ظُلِمَ یُوسُفُ فَغَفَرَ وَ ابْتُلِیَ أَیُّوبُ فَصَبَرَ وَ أُعْطِیَ سُلَیْمَانُ فَشَكَرَ فَهَؤُلَاءِ أَنْبِیَاءُ‌الله وَ إِلَیْهِمْ یَرْجِعُ نَسَبُكَ فَقَالَ لَهُ الْمَنْصُورُ أَجَلْ ارْتَفِعْ هَاهُنَا فَارْتَفَع‏» به خدا من چنین نكرده و نه چنین قصدی داشته‏ام! و اگر سخنی در این باره به تو رسیده از دروغگویی بوده است (كه به من دروغ بسته) و اگر خواهی كرد (آنچه گفتی) پس همانا به یوسف ستم شد و او بخشید و ایوب به بلا دچار شد و صبر كرد و به سلیمان نعمت داده شد و او شكر كرد و اینان پیغمبران خدا هستند و‌نژاد تو نیز به آنان رسد. منصور به كلی تغییر روحیه داد و حضرت را به نزد خود خواند.

 ملاحظه كنید حضرت چگونه شرایط را تشخیص می‌دهند و عمل می‌كنند، در زمانی‌كه صلاح نمی‌بینند با منصور دوانقی در رابطه با حكومت بنی‌عباس درگیر شوند و از مردمی كه آمادگی حكومت امام معصوم را ندارند غافل نیستند وگرنه امام نه از منصور دوانقی می‌ترسند و نه نگران آینده خود هستند ولی می‌فهمند زمانه هنوز ظرفیت حاكمیت امام معصوم را ندارد و به همین جهت به تدوین معارف اسلامی پرداختند و پایه فرهنگی شیعه جعفری را بنیان نهادند.

 

سعی كنیم تأكید رهبری بر عقلانیت گم نشود

مقام معظم رهبری «حفظه‌الله» در چهاردهم خرداد 1390 كه در حرم حضرت امام صحبت می‌كردند یكی از مشخصه‌های مكتب حضرت امام خمینی «رضوان‌الله تعالی‌علیه» را عقلانیت معرفی كردند. همه باید سعی كنیم این حرف گم نشود، ایشان روشن كردند، عقلانیت در مكتب امام یعنی شناختن زمان. ملاحظه كردید امام صادق(ع) نفرمودند چون كه ما بر حقیم پس كوتاه نمی‌آییم، اگر می‌خواهید این انقلاب بماند و آنچه كه معتقدید حق است جای خود را در تاریخ آینده باز كند از برخورد حضرت صادق(ع) و نمونه‌های شبیه به آن نتیجه لازم را بگیرید، اسم این كار محافظه‌كاری نیست، عقلانیت است كه برای انجام كارهای بزرگ و اهداف متعالی باید شرایط را در نظر گرفت و شرایط را برای آن كارها آماده كرد. ممكن است اشكال كنید كه این مثال شما با موضوعی كه مطرح است تطبیق ندارد بنده هم اصراری ندارم بر این كه حتماً مثال من با موضوع منطبق است، همین‌طور كه عرض بنده به این معنا نیست آن‌جایی كه شرایط ما «بدر» و «خیبر» است مثل وقتی عمل كنیم كه شرایط ما شِعب ابی‌طالب بود، ولی باید بدانیم در موقعیت «بدر» و «خیبر» چگونه عمل كنیم كه كار جلو رود و همراهان تنهایمان نگذارند. آنچه نباید فراموش كنیم این است كه چنین فرهنگی در سیره اهل البیت‌(ع) هست كه متوجه ظرفیت زمانه بودند و بر این اساس تأكید می‌كنم حرف‌های شما در جبهه فرهنگی نباید طوری باشد كه حاصل آن نفی سایر جریان‌های فرهنگی گردد كه در ذیل امام و رهبری قرار دارند و یا اگر در ذیل شخصیت فكری و فرهنگی امام و رهبری نیستند حدّاقل به‌طور آشكار بنای مقابله با امام و رهبری را ندارند.

 

بخشی از اصولگرایان علی‌رغم تذكرات رهبری كار خود را می‌كنند

اگر با دقت روی سخنان امام متمركز شویم چیزی برای غرب و جریان‌های غرب‌زده نمی‌ماند ولی طوری عمل كنیم كه غرب‌زدگانِ غافل را آگاه نماییم و از این جهت عبرت‌گیری از پدیده احمدی‌نژاد را فراموش نكنیم وگرنه به راحتی در جبهه فرهنگی از میدان به خارج پرت می‌شوید.

آقای احمدی‌نژاد ظرفیت جایگاه تاریخی را كه باید در آن اقدام می‌كرد بیش از آن می‌دید كه واقع شد و ما باید از این موضوع عبرت بگیریم، بخصوص كه در این راستا بسیاری از آرمان‌هایی كه رهبری مد نظر داشتند آسیب دید و با موضع‌گیری جریان اصولگرایی سنتی در مقابل آقای احمدی‌نژاد عملاً آرمان‌های عدالت‌خواهی و اصلاح امور اداری كشور و عبور از اصولگرایی حزبی، به حاشیه رفت.

مجلس با انگیزه مقابله با آقای احمدی‌نژاد عملاً سخنان رهبری را نشنیده گرفت. رهبری در تاریخ 21/10/1388 در ملاقاتی كه فراكسیون انقلاب اسلامی با ایشان داشتند فرمودند: «من بارها این نكته را به بعضی از همین آقایان هم گفته‌ام. بنده معتقدم لایحه دولت را باید گرفت؛ اگر اشكالی دارد، اشكال را به دولت گفت تا خود دولت برطرف كند و مجدداً لایحه را بیاورد و تصویب شود. این حرفی كه دولت می‌زند و می‌گوید لایحه من را می‌گیرند و 100 درصد را تبدیل می‌كنند به 50 درصد، 60 درصد، به اعتقاد ما این اشكال واردی است، این اشكال درستی است. حتی در مورد وزرا هم اعتقادم همین است. یك وقتی هم اینجا گفتیم، آقایان هم بودند؛ رؤسای سه قوه همه‌شان بودند، جماعت دیگری هم بودند. بعضی‌ها گفتند آقا دولت خودش ناسازگاری می‌كند، شما هم یك حرفی می‌‍‌‌زنید. گفتم این اعتقاد من است. واقعاً اگر چنانچه رئیس جمهور هیأت وزیران را به مجلس بیاورد و مجلس بگوید نه، من به خاطر این یك نفر، هیأت وزیران را قبول نمی‌كنم؛ برگرداند، او تركیب را هر جور كه می‌خواهد درست كند، مجدداً بیاورد؛ این برای دولت و مجلس بهتر است تا این‌كه بگیرند وزرا را یكی یكی تكه پاره كنند. البته باید طبق قانون عمل كرد.» ولی ملاحظه فرمودید بعد از این صحبت، هر دو سالی كه دولت لایحه بودجه را به مجلس داد، مجلس كار خود را كرد.

مقام معظم رهبری «حفظه‌الله» با جریانی از اصولگرایی روبه‌رو هستند كه در عین احترام به رهبری، كار خودش را می‌كند و بحمدالله رهبری با تذكرات پی در پی روشن می‌كنند چه جریانی صادقانه به دنبال رهبری است و چه جریانی صرفاً ادعای پیروی از رهبری را دارد. با توجه به چنین فضایی مباحث را به هر صورتی كه تشخیص می‌دهید شكل دهید و مطرح كنید ولی مواظب باشید كه در شرایطی هستیم كه در بسیاری موارد روی موضوعات (اعم از سیاسی و یا فرهنگی) فكر نمی‌شود، باید جامعه را به سوی تفكر جلو برد و نه به سوی دسته‌بندی‌ها و ما هم بشویم یك دسته‌ای كنار سایر دسته ها.

 

طرفداران احمدی‌نژاد دو دسته هستند

بنده معتقدم طرفداران آقای احمدی‌نژاد دو نوع هستند. عده‌ای از اصولگرایان كه براساس اشارات مقام معظم رهبری به آقای احمدی‌نژاد وقتی شهردار تهران بودند، نظر كردند، آن وقتی كه رهبری فرمودند: امروز رایحه خوش خدمت از شهرداری به مشام می‌رسد. این اصولگرایان در عین طرفداری از آقای احمدی‌نژاد، سایه به سایه رهبری جلو می‌روند و در عمل، میل و تحلیل رهبری از امور را بر میل و تحلیل خودشان ترجیح می‌دهند، اینها موفق‌اند و خدا هم كمكشان می‌كند تا به تعبیر رهبری جایگاه گفتمانی آقای احمدی‌نژاد را درك كنند، خداوند نوری به این‌ها می‌دهد كه می‌فهمند مبنای موضع‌گیری مقام معظم رهبری نسبت به دولت دهم كجاست. این افراد طرفدار احمدی نژادی هستند كه خود را فرزند انقلاب اسلامی می‌داند و نه فرزند اصول‌گرایانی كه با یك نگاه حزبی چنگ بر اقتصاد و سیاست و فرهنگ ما انداخته‌اند، بدون آن‌كه بتوانند یك «نه گفتن» به ظالمان را در عرصه جهانی از خود نشان دهند. اما عده‌ای را هم می‌شناسم كه از سر احساسات و در راستای مقابله با رقبای آقای احمدی‌نژاد از آقای احمدی‌نژاد طرفداری می‌كنند، بدون آن‌كه تحلیل درستی از جایگاه تاریخی آقای احمدی‌نژاد و یا مبانی فكری ایشان داشته باشند كه باید بشدت از این افراد فاصله گرفت، این‌ها باید آمدن پا به پای امام و رهبری را تمرین كنند، آن وقت ان‌شاءالله از این‌كه گرفتار افراط‌گری شوند نجات پیدا می‌كنند. ما در روش عرفایی مثل حضرت امام ‌(ره) و مرحوم ملاصدرا چیزی داریم به نام «مخفی‌كاری عرفانی» كه در آخر كتاب‌هایشان می‌نویسند: از تو می‌خواهم كه این مطالب را جز نسبت به اهلش، بخل بورزی. و در همین راستا آیت‌الله جوادی فرمودند: «علامه طباطبایی «رحمه‌الله‌علیه» معتقد بودند زمان طرح معاد در حوزه‌ها نرسیده است» و بنده فكر می‌كنم ما در طرح بعضی از معارف الهی در چنین شرایطی هستیم به‌طوری كه حق‌بودن آن معارف یك جنبه قضیه است، جنبه دیگر آن این است كه به ظرفیت مخاطبان هم باید توجه كرد. باید فكر كنیم كه در حال حاضر در كجای تاریخ خود قرار داریم. رهبری معظم انقلاب با توجه به همه این امور می‌فرمایند: بحمدالله ما رو به جلوییم. چون جایگاه انقلاب اسلامی را می‌شناسند و از نفوذ روح انقلاب غافل نیستند.

 

انقلاب اسلامی از همه جریان‌های غیروفادار عبور خواهد كرد

حقیقتی در درون انقلاب اسلامی حاضر است كه به مرور از همه جریان‌هایی كه به اهداف انقلاب وفادار نیستند عبور می‌كند و به فرهنگی رجوع دارد كه حضرت ‌روح‌الله «رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» در سیاست و در فرهنگ پایه‌گذاری كرد و مسلم نقشه‌های دشمن عقیم می‌ماند. مقام معظم رهبری در 14 خرداد امسال - سال 1391- در حرم حضرت امام ‌(ره) این نكته را تذكر دادند كه چرا می‌گویید حیات معنوی انقلاب ضعیف شده است، چرا به اعتكاف‌هایی كه تشكیل می‌شود نگاه نمی‌كنید؟ از یك طرف در دانشگاه با چند دختر و پسر بی‌پروا روبه‌رو می‌شوید كه موازین اسلامی را رعایت نمی‌كنند ولی در همان دانشگاه بروید و به جوانان ناب، از دختر و پسر نظر كنید كه جهت انجام اعتكاف از همدیگر سبقت می‌گیرند، مواظب باشید این همه رجوع به معنویت را ندیده نگیرید و بدانید حاصل انقلاب این است كه شما در اعتكاف‌ها می‌بینید و آن بی‌پروایی‌ها رفتنی است و چون فرهنگ غرب رفتنی است. وقتی غرب خود را بی‌آینده می‌یابد حاضر است با تمام وجود با ما بجنگد. روش ما حكمت است و نه درگیری، بر عكس سعودی‌ها كه مجبورند همین حالایشان را حفظ كنند، چون آینده‌ای ندارند، آینده از آن فرهنگ اهل البیت(ع) است كه روایات به آن اشاره دارد، ما در مقابله با جریان بی‌حجابی یك جبهه درست نمی‌كنیم ولی بدون این كه به آنها ارزش بدهیم می‌دانیم تاریخ ما با حیات فرهنگی با نشاط خود آنها را پشت سر می‌گذارد. انقلاب اسلامی با روح معنوی خود كاری می‌كند كه به لطف الهی اینها به حاشیه بروند و استقبال دانشجویان از حضور در مراسم اعتكاف این را نشان می‌دهد. برای این كه زمانه‌مان را درست بشناسید و گرفتار افراط و تفریط نشوید این اعتكاف‌ها را از یك طرف و نهادهایی كه با انقلاب هماهنگی لازم را ندارند، از طرف دیگر بررسی كنید و تنها ناكامی‌های ما را در آن نهادها مد نظر نداشته باشید.ما از نظر نشاط تاریخی خود در شرایطی هستیم كه می‌توانیم از شكست‌های خود سرمایه بزرگی بسازیم، همان‌طور كه تحریم‌‌ها را به فرصت تبدیل كردیم

 




طبقه بندی: پرسش و پاسخ از استاد اصغر طاهرزاده، سیاسی،
برچسب ها: استاد اصغر طاهرزاده، اساتید عرفان اسلامی، علمای بزرگ و نامی عرفان، فلسفه اسلامی، فضلای حوزه علمیه، طلاب علوم دینی، بررسی آسیب‌ها و نقاط قوت و ضعف دوران ریاست جمهوری «دكتر محمود احمدی‌نژاد»، انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری، اهداف انقلاب، نظام اداری، نظام اقتصادی، جریانهای اصول گرا، مجلس هشتم، دولت انقلابی، دولت ایده آل رهبری، معارف عالیه اهل البیت (ع)، جبهه مذهبی، نیروهای اصولگرا، مقابله با تفسیر المیزان علامه طباطبایی، حوزه علمیه قم، امام خمینی (ره)، شاه خائن، سیاست و حکومت، روحانیت، مدرسه فیضیه، کلیسای قرون وسطی، مرحوم آقا مصطفی خمینی، فلسفه، شعار جدایی دین از سیاست، احکام فردی، احکام عبادی، شیعه، علامه امینی، امام علی (ع)، آقای هاشمی رفسنجانی، آقای سید محمد خاتمی، خلیفه اول، مولوی، محی الدین بن عربی، حضرت مهدی (عج)، میرحسین موسوی، خانه نشینی احمدی نژاد، ولایت فقیه، جریان اصولگرایی سنتی، سخنان احمدی نژاد در نیویورک، آمریکا، گفتگو با آمریکا، رابطه با آمریکا، نمایندگان مجلس، رژیم صهیونیستی، گروه انحرافی، جریان انحرافی، عدالت، عقلانیت، جریانهای مذهبی، روح انقلاب اسلامی، رسول خدا (ص)، زمان شناسی امام صادق (ع)، منصور دوانیقی، خلافت، ایوب پیامبر، حضرت یوسف (ع)، صبر ایوب، پیغمبران خدا، سلیمان نبی، حرم حضرت امام (ره) عقلانیت، حاکمیت امام معصوم، تدوین معارف اسلامی، شیعه جعفری، بدر، خیبر، سیره اهل البیت (ع)، شعب ابی طالب، اهداف متعالی، محافظه کاری، جبهه فرهنگی، عدالت خواهی، جریانهای فرهنگی کشور، دولت و مجلس، هیات وزیران، فراکسیون انقلاب اسلامی، طرفداران احمی نژاد، رایحه خوش خدمت، آیت الله جوادی آملی، جایگاه انقلاب اسلامی، علامه طباطبایی، حیات معنوی انقلاب، دانشگاه، دختر و پسر، اعتکاف، موازین اسلامی، نقشه های دشمن، فرهنگ اهل البیت (ع)، افراط و تفریط،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات