تاریخ : یکشنبه 26 شهریور 1391 | 12:04 ق.ظ | نویسنده : آرمان بدیعی

نماز

دکتر شاهین فرهنگ

قسمت دوم

قبل از نماز وضو می گیرم، ما صورتی را می شوییم كه قراراست بر خاك بیفتد و در مقابل خدا خضوع و خشوع بكند.

 

 ما دستی را می شوییم كه بناست گدایی بكند، بناست به درگاه خدا برای نیاز بلند بشود.

 

ما سری را مسح كرده و تمیز و پاك می كنیم كه وقتی در حالت ركوع و سجود قرار می گیریم روبروی خانة خدا قرار می گیرد.

 

 ما پایی را می شوییم كه بناست مقابل محبوب نشست و برخاست كند.

 

                برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

بعد از گرفتن وضو، نیت می كنیم و دستهای خود را (به نشانة دور ریختن همة تعلقات دنیایی و دور ریختن هر آنچه غیر از خدا است بالا می آوریم) و می گوییم «الله اكبر» (یعنی تو را می خواهم كه از همه بزرگتر و عالم تر و قدرتمند تر هستی. این قانون این دنیا است كه محتاج سراغ كسی برود كه غنی است.)

 

نماز را با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع می كنیم. خداوند می گوید رحمان بودن من برای همه است. در آغاز نماز می گوییم خدایا می خواهیم با نام تویی نماز را شروع بكنیم كه بخشنده برای همة هستی هستی. او دارد به من و شما آموزش می دهد كه ما هم بخشنده باشیم.

 

«الحمد لله رب العالمین» خدا را شكر می كنیم. «واین وعدة خداوند در قرآن است كه كسی كه مرا شكر بكند، من نعمت او را زیاد می كنم». خدا را شكر می كنیم كه توفیق داده است تا با او حرف بزنیم.

 

«الرحمن الرحیم» دوباره بر صفت بخشندگی خدا تكیه شده است.

و بعد می گوید «مالك یوم الدین» یعنی بخشندگی خدا بر غضب او پیشی دارد.

«ایاك نعبد و ایاك نستعین» اگر صاحب این دنیا خدا است، اگر صاحب جهان آخرت خداست، اگر بخشندگی و مهربانی از آن خداست،  پس چرا ما بندة كس دیگری بشویم؟ (بندة پول و مقام و شهرت و دنیا و شهوت و...) ولی ما از همه كمك می خواهیم، جز خدا. ما در هر خانه ای را می زنیم، جز در خانة خدا. اما خداوند به ما می گوید كه تنها و تنها از من بخواهید.

 

[امام صادق(ع) می فرمایند: اگر از خدا چیزی خواستید با همة مردم قطع امید كنید]

 فقط و فقط امیدتان به درگاه خدا باشد. خداوند اگر این حالت را در شما ببیند در هر دو دنیا هر چه را بخواهید به شما خواهد داد. خداوند می فرماید من از مادر به شما مهربانترم.

 

خداوند می فرماید من با تك تك بندگانم آنچنانم كه انگار همین یك بنده را دارم و بنده ها با من جوری رفتار می كنند كه انگار هزار تا خدا دارند.

اهدنا الصراط المستقیم، خدایا مرا به راه راست هدایت كن.

 

صراط الذین انعمت علیهم، راه كسانی كه به آنها نعمت داده ای، (از خدا بخواهید كه همانند سلمان فارسی بشوید، ابوذر بشوید، علی و فاطمه بشوید) خداوند نعمت به بنده های خیلی خاص خود داده است.

 

ولا الضالین، و نه راه گمراهان. خداوند در قرآن می فرماید ضالین كسانی هستند كه از رحمت من ناامید هستند.

وقتی كه ما به ركوع می رویم كوچك بودن خود را بیان می كنیم. ما گفتیم كه در اول نماز باید خود را از همه چیز خالی بكنیم. یكی از راه های خالی شدن ما از نفسانیات و تعلقات دنیایی ركوع كردن در برابر خداست (همانگونه كه با خم كردن شیشة آب، آب آن می ریزد، با ركوع ما، نفسانیاتمان بیرون می ریزد.) ما باید از هرچه غیر خداست، در نماز خالی بشویم. حتا به طمع بهشت هم نباید نماز خواند. زیرا كه بهشت هم یكی از مخلوقات خداست.

 

و وقتی به سجده می رویم تمامی نفسانیات ما همانندآب موجود در بطری آب بیرون می ریزد. یكی از دلایل سجده این است كه خداوند می خواهد بطری وجود من و شما خالی بشود. (درحین خواندن نماز حتمآ به مفاهیم آن توجه كنید، این كار مخصوصآ برای كسانی كه در نماز دچار حواس پرتی می شوند بسیار مفید است) وقتی كه آدم سجده می كند بدنش به كوچكترین فرم ممكن در می آید، و در این موقع است كه می گوییم «سبحان ربی الااعلی و بحمده».

یعنی به خدا می گوییم در برابر تو كه بزرگترین هستی من كوچكترین ام.

 

حضرت  علی(ع)  می فرمایند: شما وقتی سر را به سجده می گذارید گواهی می دهید كه من از خاك هستم.( كه از پست ترین چیزها است و از طرفی در تمام تمدنهای جهان خاك سنبل رشد و استعداد و شكوفایی است) و وقتی سر از سجده بر می داریم می گوییم كه خدایا  تو به همین خاك پست جان دادی، تو مرا به این دنیا آوردی، تو از من انتظار رشد و شكوفایی و ارتقاءداری.  و دوباره سر را به سجده می بریم، یعنی خدایا با آمدن من به این دنیا همه چیز تمام نمی شود یعنی گواهی به مرگ خود می دهیم، و دوباره سر از خاك بر می داریم، یعنی دوباره من را از همین خاك بیرون می كشی و زنده می كنی برای روز حساب.

 

 می گویند بین دو سجده استغفار كنید چون بعد از سجده اول شما دارید اقرار می كنید كه خدایا تو مرا به این دنیا آوردی، و زمانی كه سر را به سجده می گذاریم می گوییم من زمانی برخواهم گشت و خواهم مرد، و خدا می گوید بین این دو سجده استغفار كن، یعنی خدایا از روزی كه آمدم تا روزی كه می روم همه اش خطااست ،خدایاتو مرا ببخش.

 

گفتیم راه نفوذ در ضمیر ناخودآگاه تكرار است، و وقتی در روز 17 ركعت نماز می خوانیم یعنی تكرار. وقتی 17 بار در روز بنام خدایی شروع می كنیم كه رحمان و رحیم است ما خود نیز یاد می گیرم تا در زندگی رحم داشته باشیم. وقتی در نمازهای روزانه چهل بار خداوند را شكر می كنیم، در ضمیر ناخوآگاه ما می نشیند، و گفتیم همیشه شكل كم تراكم انرژی به دنبال فرم پرتراكم خود در هستی می گردد، و این باعث افزایش رزق و روزی انسان می شود.




طبقه بندی: مباحث نماز دکتر شاهین فرهنگ،
برچسب ها: نماز، دکتر شاهین فرهنگ، سجده، رزق و روزی، انسان، استغفار، ضمیر ناخودآگاه، امام علی (ع)، حضرت علی (ع)، حواس پرتی در نماز، امام صادق (ع)، سلمان فارسی، ابوذر، فاطمه زهرا (س)، حضرت فاطمه زهرا (س)، رکوع، سجود، بهشت، وضو، خضوع و خشوع، قرآن، شهوت، مقام، شهرت، آداب نماز، درباره نماز، حضور قلب در نماز، معنی نماز، ذکر نماز، فلسفه نماز، فلسفه وضو، رحمان و رحیم، مرگ،
دنبالک ها: خانه تحول (سایت دکتر شاهین فرهنگ)،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic