تاریخ : پنجشنبه 13 مهر 1391 | 01:00 ق.ظ | نویسنده : آرمان بدیعی

آیا منظور از حجاب داشتن در اسلام چادر است؟

 جواب از دکتر شاهین فرهنگ:

بحث ما دربارة حجاب اصلا به معنی چادر نیست. هرچند خانم بنده چادری است و به چادر او افتخار می‌کنم و لذت می برم وقتی خانمم را می بینم ولی بحث ما از حجاب چادر نیست. بحث ما پوشش کامل است، پوششی که بدن نما نباشد، تحریک کننده نباشد، موها بیرون نباشد البته در اسلام و دین ما آمده که چادر حجاب برتر است. ولی شما می توانید چادر نداشته باشید ولی حجابتان کامل باشد. پس بحث ما دفاع از «چادر» نیست بلکه دفاع از «حجاب» است. می شود شما چادر نداشته باشید ولی حجابتان کامل باشد و می شود شما چادر داشته باشید در حالی که حجابتان کامل نیست. بحث ما روی حجاب است در حالی که چادر را خیلی دوست دارم.

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

جواب از خانم علاسوند، کارشناس برنامة ریحانة شبکة رادیویی معارف:

ما در بحث حجاب نمی‌توانیم بگوییم که فقط چادر حجاب به حساب می‌آید و حجت شرعی هم در این‌باره نمی‌بینم که بگویم حجاب یعنی چادر. ولی حجاب یک حداقلی دارد (پوشاندن کامل موی سر، پوشاندن کامل بدن، به‌جز گردی صورت و کف دست) حتی اگر پوست بدن پوشیده باشد ولی نوع لباس به‌گونه ای باشد که باعث خودنمایی و تَبَرّج اندام بشود و دیگران را جذب بکند، (می‌دانید تبرج از بروج می‌آید که ستاره است، یعنی فرد به‌گونه‌ای باشد که چون ستاره بدرخشد، به نوعی جلوه فروشی داشته باشد) که اگر این‌ها رعایت نشود دیگر حجابی در کار نیست و فرد بد حجاب محسوب می‌شود.

 حجاب یک حدودی برای خود دارد و یک اصولی، حدود آن همان است که در شرع آمده، و اصول آن عدم تَبَرّج است، یعنی اگر خانم آرایش می‌کند و مانتویی می‌پوشد که موجب خودنمایی می‌شود یا موهایش بیرون است، رعایت حجاب را نکرده، اما این‌که چادر تنها گزینه برای حجاب است، حرف قاطع دینی نیست. اما از حداقل حجاب که بگذریم که اگر کسی رعایت نکند مرتکب فعل حرام شده، خود قرآن که این حداقل را مطرح کرده، سفارش دیگری هم دارد که برای آن فلسفة معینی را نقل کرده و در این آیه (59 احزاب) می فرماید که به همسران خود و سایر زنان مؤمنه بگو اگر می‌خواهند در یک شرایط کاملا امنی قرار داشته باشند «جِلباب» به سر کنند. در رابطه با تفسیر جلباب بین مفسرین اختلاف نظر هست ولی همه گفته‌اند که تن پوش بلندی است، یعنی چیزی بیش از چارقد و مقنعه که فقط سر و گردن را می‌پوشاند، حالا این‌که اندازه‌اش چقدر بوده، بعضی تعبیر به عبا کرده‌اند، بعضی مقنعة بلندی که تا زانو می‌رسیده، ولی این‌که چیز بلند تری است که بخش‌های وسیع‌تری از بدن را می‌پوشاند، مثل چادر، در این اختلاف نظر نیست. بنابر این قرآن می‌فرماید چنین چیزی (جلباب) را به سر کنند تا در حجاب جدی‌تر باشند تا این‌که معروف بشوند به عفت و حیا و این نزدیک‌تر است به قضاوت مردم دربارة با عفت بودن این زن، البته نه این‌که هر کس این‌گونه نیست بگوییم بی عفت است؛ ولی این پوشش «چادر» نزدیک‌تر به عفت است و باعث می‌شود به عفت شهره بشوند و در نتیجه کمتر در معرض اذیت قرار بگیرند و این خیلی منطقی است.




طبقه بندی: مباحث حجاب دکتر شاهین فرهنگ، پاسخ به سوالات و شبهات حجاب،
برچسب ها: حجاب، پوشش و حجاب، حجاب و عفاف، حجاب در اسلام، پوشش در اسلام، پوشش و حجاب در اسلام، فلسفه حجاب، حجاب و عفاف در اسلام، پاسخ به سوالات حجاب، پاسخ به شبهات حجاب، مساله حجاب، مسائل مربوط به حجاب، پیام حجاب، دکتر شاهین فرهنگ، چادر، حجاب برتر، دفاع از حجاب، دفاع از چادر، تبرج، خودنمایی زن، تبرج و خودنمایی، آرایش زن، جلباب، فلسفه، قرآن، عبا، عفت، حیا، رادیو معارف، برنامه ریحانه، برنامه ریحانه رادیو معارف، آنتی ویروس نود 32، آنتی ویروس ESET NOD32 Antivirus 4،
دنبالک ها: خانه تحول (سایت دکتر شاهین فرهنگ)،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات