تاریخ : سه شنبه 30 آبان 1391 | 06:04 ق.ظ | نویسنده : آرمان بدیعی

«گپی دوستانه با یک قمه زن»

سلام دوست من!

سلام!

میشه یه کم با هم صحبت کنیم؟

در مورد چی؟

در مورد قمه زنی!

چیه؟ تو هم اومدی بگی که قمه نزنم! ولمون کن بابا! دوست دارم بزنم!

ببین من میدونم که تو آدم منطقی هستی و گرنه نمیومدم باهات حرف بزنم!

من خودم میدونم آدم منطقی ام اما خوشم نمیاد کسی عقایدشو بهم تحمیل کنه!

قربون آدم چیز فهم! منم نمیخوام عقایدمو به شما تحمیل کنم می خواهم با هم حرف بزنیم! اصلا اگه دیدی دارم عقایدمو بهت تحمیل میکنم ول کن و برو!

حالا این شد یه حرفی! بسم الله. بگو ببینم چی می خواهی بگی؟

میخوام دو کلام با هم حرف بزنیم. مجبورم نیستی الزاما به حرفام گوش بدی! بالاخره هر کسی رو خدا بهش قوه عقل داده و همه آدما هم مختار آفریده شدن و کسی نمیتونه کسی رو به کاری مجبور کنه. اما دوست دارم بدون موضع گیری و بدون تعصب به حرفام گوش بدی، بعد به هر نتیجه ای که رسیدی به همون عمل کن.

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

اگه واقعا اینطوره که شما میگی حاضرم به همه حرفاتون گوش بدم.

اول بگید بدونم شما مسلمونید؟

پ نه پ! مسلمون نیستم؟ مگه نمی بینی اومدم عزاداری امام حسین (ع)

ناراحت نشو دوست من! آخه مسیحی ها هم برای امام حسین (ع) عزاداری می کنن! ببخشید که این سوال رو می کنم احتمال زیاد شیعه هم هستید؟

بله آقا! شیعه ایم چه جورم!

شما مرجع تقلید هم دارید؟ یا از اون آدمایی هستید که مرجع تقلید ندارن؟

مگه میشه مرجع تقلید نداشته باشم؟ هر آدم مسلمونی مرجع تقلید داره! برای چی می پرسی؟

خواستم مطمئن بشم! فعلا اینو ولش کن! میشه بپرسم واسه چی عزاداری می کنی؟

خب معلومه به عشق امام حسین (ع)، همه چیز ما امام حسینه، زندگیمون امام حسینه!

باریکلا به شما! قمه زنی رو چطور؟ برای چی قمه میزنی؟

اونم به عشق امام حسین (ع) میزنم!

خوشم اومد! بسیار خب پس معلوم شد آدم مخلصی هستی، یعنی از اون آدمایی نیستی که برای ریا و خودنمایی این کارو می کنن!

نه من اصلا از خودنمایی خوشم نمیاد!

خدا خیرت بده! چند ساله که میزنی!

از خیلی وقت پیشا!

چی شد که شروع کردی بزنی؟

خب میدیدم خیلی ها میزدند منم تشویق شدم، مثلا دوستام و هم محلی هام می زدند ما هم شروع کردیم بزنیم. البته همه جا نمی زنن بعضی از شهرها می زنن. یکیش هم شهر ماست. البته از وقتی گیر دادن که نزنید آمارشون خیلی کم شده، بیشترشون میرن خون میدن! ولی هنوز هستند کسایی که میزنن.

آره می دونم اتفاقا این چند ساله شهر شما در آمار اهداء خون در روز تاسوعا و عاشورا در کشور اول بوده و این جای تشکر داره اما چرا هنوز یه عده ای میزنن؟

راستشو بخواهی واسه آدم خیلی سخته کاری که سالها انجام داده و اجدادش هم انجام میدادن ول کنه اونم کاری که به اسم امام حسین (ع) باشه. مردم روی امام حسین (ع) تعصب دارند! نمیشه یه شبه ازشون بخواهی که این کارو نکنن! من خودم چندتایی از دوستام هستن که دیگه قمه نمیزنن و میرن خون میدن!

پس چرا شما این کارو نمیکنی؟

والا هنوز قانع نشدم. یعنی کسی نتونسته قانعم کنه. آخه دلم نیماد، چون کار برای امام حسینه.

خب مگه اونی که میره خون میده برای امام حسین نمیره؟

خب چرا هست. ولی یکی میره خون میده یکی هم قمه میزنه. هر کی یه جوری باید عرض ادب کنه.

فکر نمیکنی خیلی ها تو بیمارستانا هستن که به این خونی که از شما با قمه زدن روی زمین ریخته میشه محتاج باشن؟ فکر نمیکنی اگه این خون به اونا برسه امام حسین (ع) بیشتر راضی اند؟

حرف شما قبول! ولی این همه آدم میرن خون میدن! دیگه نیازی به خون ما نیست. بذار ما قمه بزنیم!

میدونی حرفتون مثل چی میمونه؟ مثل این میمونه که کسی به نیازمندا کمک نکنه و بگه اینهمه هستند که کمک کنند! ما پولمونو جای دیگه خرج می کنیم!

باور کن یک بار رفتم خون بدم ولی اینقدر شلوغ بود که نوبتم نشد. اصلا من از یکی شنیدم که میگفت قمه زدن یه نوع حجامت برای سر محسوب میشه!

ببخشید این آقایی که این حرفو زدند دکتر بودند؟ کی این حرف رو زده؟ حجامت از قسمتهایی از بدن انجام میشه که سیاهرگها تجمع دارند و در واقع خون کثیف رو از بدن خارج میکنه که بیشتر در پشت کتف آدمه و بعضی جاهای دیگر، هیچ وقت هیچ دکتری نمیاد فرق سر رو برای حجامت بشکافه که ازش خون بیاد چون این قسمت مملو از خون تازه است که در سرخ رگها در جریانه، در ثانی مگه تا حالا نرفتید حجامت کنید؟ تمام لوازم حجامت استریل و یک بار مصرفه! هیچ وقت از تیغی که استیریل نباشه و قبلا برای حجامت بکار رفته استفاده نمیکنن. به من بگید ببینم آیا قمه ها استریل شده؟ آیا ناقل بیماری نیست؟ در ثانی خیلی از قمه ها مشترک استفاده میشه. شما میدونی اگه یک نفر ایدز داشته باشه یا هر بیماری خونی دیگه از این طریق به فرد دیگه منتقل میشه؟ میدونی در کنار سایر راه ها، یکی از راه های انتقال ایدز همین قمه زنی است؟

خیلی ها هستن که قمه میزنن و ایدز هم نگرفتن.

آخه مشکل اینه که بیماری ایدز اول که به کسی منتقل میشه یه مدتی رو بصورت پنهانی در بدن باقی میمونه و بعد یه دفعه خودشو نشون میده، گاهی میشه که فردی چندین ساله مبتلا به بیماری ایدزه و خودشم نمیدونه و چه بسا به دیگران هم منتقل کنه.

راست میگید؟ نمیدونستم! اصلا از خون و این چیزا بیا بیرون. برا چی میگن قمه زنی حرومه؟

خب این فتواییه که تقریبا همة مراجع تقلید دادن. (میتونی رو وبلاگم فتاوای مراجع رو درباره قمه زنی بخونی)

عجب! نمی دونستم این همه مرجع گفته اند که قمه زنی حرامه! فکر می کردم سه چهار تا بیشتر نیستن!  اما آخه مرجع تقلید من قمه زدن رو جایز میدونه! من خودم زنگ زدم دفترشون و پرسیدم. گفتم من مقلد فلانی ام آیا قمه زدن جایزه؟ گفتند: فقط در روز عاشورا و آن هم در صورتی که به بدن آسیبی نرسونه و ضرر نداشته باشه اشکالی نداره!

قربون هر چی آدم چیز فهمه! فرمودند: «در صورتی که آسیبی به بدن نرسونه و ضرر نداشته باشه! جایزه» حالا من از شما سوال می کنم: شکافته شدن پوست سر و جاری شدن خون مصداق آسیب رسوندن و ضرر زدن به جسم هست یا نیست؟

خب خیلی ها می زنند چیزیشون هم نمیشه.

ببین دوست من! اولا خیلی ها هم میزنند و راهی بیمارستان میشن. اما سوال منو جواب ندادی! شکافتن پوست سر و جاری کردن خون مصداق آسیب زدن به بدن هست یا نیست؟

خب آخه بستگی داره چقدر پاره بشه و از جای زخم قمه چقدر خون بیاد.

ببین الان شما خودت گفتی «جای زخم قمه»، یعنی زخمی شدن سر رو، توسط قمه قبول داری، خب زخم مگه غیر از آسیب رسوندنه؟ خب این آقا هم فرمودند آسیب رسوندن به بدن جایز نیست پس نباید قمه زد.

والا چی بگم؟

اصلا مگه شما نمیگید که مرجع تقلیدتون فتوا داده اند بر اینکه زدن قمه جایز است. بسیار خب حرف شما درست. اما اولا این فتوا الزاما به معنی مستحب بودن قمه زنی نیست. بلکه بر حرام نبودن و مباح بودن آن است. حالا فرض بگیریم که فرموده باشند که قمه زنی مستحبه. بسیار خب، آیا دین اسلام به ما اجازه داده  که برای انجام کار مستحبی مرتکب فعل حرام بشیم؟ مثلا اجازه داریم برای رفتن به نماز جماعت در مسجد که یه کار مستحبیه کار حرامی انجام بدیم مثلا حق کسی رو پایمال کنیم؟

نه اجازه نداده!

باریکلا! پس قبول داری که در اسلام انجام هر عمل مستحبی که باعث ترک فعل واجب و یا انجام فعل حرام بشه جایز نیست. اگه این اصل دین رو قبول نداری که دیگه حرفی با هم نداریم شما رو به خیر و ما رو به سلامت!

نه بابا قبول دارم! یه چیز واضحیه! واجب از مستحب مهمتره برای همین گفتن واجب دیگه، مستحب یعنی بهتره انجام بدی، نمیشه که برای انجام یک کار مستحب کاری که واجبه رو ترک کرد!

پس حالا میتونیم به حرفمون ادامه بدیم! یه سوال از شما بپرسم؟

بپرسید.

کل مراسم عزاداری امام حسین (ع) از سینه زنی و زنجیر زنی و مداحی و روضه و گریه همه مستحبه، و هیچ جایی گفته نشده که واجبه! اگه جایی گفته شده که واجبه بگید تا ما هم بدونیم!

نه شما درست میفرمایید. همه اینا مستحبه. اما خیلی هم سفارش شده.

قبول دارم که خیلی هم سفارش شده ولی بالاخره مستحبه و واجب نیست. یعنی اگه ترکش کردی روز قیامت مجازاتت نمیکنن. اما از اجر عظیم اونم بی نصیب میمونی. حرف من اینه:

فرض بگیریم قمه زنی یه کار مستحبیه که باز هم میگم هیچ مرجعی چنین ادعایی نکرده. طبق حرفای قبلی که با هم زدیم جایز نیست که برای انجام فعل مستحبی مثل قمه زنی آدم فعل حرام مرتکب بشه! درسته یا نه؟

خب آره درسته.

سوال من اینه آیا توهین به اهل بیت و شیعیان و پیروان و محبین اهل بیت رو جایز میدونی؟

پرسیدن نداره! معلومه که نمیدونم!

حالا اگه آدم یه کاری بکنه که باعث بشه دیگران به اهل بیت و شیعیان آنها توهین بکنن کار درستی کرده؟ شما بگو!

خب معلومه که درست نیست. چرا میپرسی؟

چرا این همه که تو دنیا مسلمون میشن میرن سراغ وهابیت و مذهب تسنن؟ چرا کمتر کسی اشتیاق به شیعه شدن داره؟

اینم یه حرفیه! برای خودمم سواله! که اگه ما بر حقیم پس چرا بیشتر اونایی که از دینای دیگه مسلمون میشن سنی میشن تا شیعه!

دلایل مختلفی داره و من نمیخواهم همة اونارو اینجا بگم یکی از دلایل اون کم کاری ما شیعه ها در تبلیغ است و اینکه اونا خیییییییلی بیشتر از ما برای دینشون تبلیغ می کنن و پول خرج می کنن. اما یکی از دلایلش که موضوع صحبت منه اینه که ما کارایی می کنیم که دیگران از ما و مذهبمون بیزار میشن!

یکی از این کارها، قمه زنیه! شما یه سری به اینترنت بزن ببین چه خبره! چقدر دارند بر ضد شیعه بخاطر این قمه زنی تبلیغ می کنن! میگن اینا که با خودشون و بچه های کوچولوشون این کارو میکنن معلومه که تروریستن و آدم کش و وحشی! (البته ببخشید این حرف اونهاست بنده قصد جسارت ندارمو چنین حرفی نمیزنم) یه نمونه اش همین مطلبیه که تو وبلاگم گذاشتم بخون ببین چی برای ما شیعه ها میگن! یعنی این کار باعث تضعیف مذهب تشیع نیست؟

آره الان دیدم و خیلی هم ناراحتم که اینقدر دارن سوء استفاده میکنن! راستش از این بابت هم یک کم بعضی وقتها تو فکر میرم که نکنه کارم درست نباشه. اما عشق امام حسین (ع) رو چه کنم؟

قربون شما بشم مگه عشق به امام حسین (ع) رو فقط با قمه زنی میشه نشون داد؟ این همه مجلس روضه و سینه زنی و زنجیر زنی و مداحی هست. کی گفته اینجور جاها رو نرید؟

خب راست میگی اما نذر کردم بزنم.

مگر فتوای مراجع رو نمیدونی نذر اگه در کار اشتباه و غلط و حرام باشه خودبخود باطله و لازم نیست نگران نذرت باشی! از بابت نذرت هیچ دینی به گردنت نیست که پس فردا بخواهی جوابگو باشی.

پس چرا بعضی از مراجع تقلید اون قدیما میگفتن قمه زدن اشکالی نداره.

آخه قدیما که اینترنت و ماهواره و موبایل و بولوتوث و این همه تکنولوژی ارتباطی نبوده که. تو یک محله و کوچه قمه میزدن هیچ کس هم از جاهای دیگه خبردار نمیشد. اما حالا شرایط فرق کرده. الان یکی یه کار میکنه سه سوته تو تموم دنیا عکس و فیلماش پخش میشه. شرایط که فرق بکنه فتوای مراجع هم تغییر می کنه. اصلا یکی از پویایی های دین اسلام اینه که خودش رو با شرایط زمان وفق میده.

آره راست میگیا! یه سوال بپرسم؟

بپرس جانم!

من با این قمه زن ها که حرف میزنم میگن حضرت زینب (س) از داغ مصیبت امام حسین (ع) وقتی سر بریده امام حسین (ع) رو جلوی حضرت زینب (س) میارند ایشون از شدت اندوه سرشون رو به محمل می زنند و سرشون شکافته میشه و اونا هم برای همدردی با حضرت زینب این کار رو می کنند و قمه میزنند. اینو دیگه چی میگی؟

اتفاقا جواب این سوال شما هم تو وبلاگ بنده بطور مفصل اومده «افسانه سر به محمل کوبیدن حضرت زینب (س)»میتونی مطالعه کنی.

همین الان خوندم! عجب پس اینطور! من اطلاع نداشتم که این قضیه سند و مدرک درست و حسابی نداره. از طرفی دلایلی که آوردی خیلی منطقیه.

یه حرفه که نمیدونم بزنم یا نزنم!

خب بزن!

شما مقام معظم رهبری رو به عنوان ولی فقیه قبول داری یا نداری!

خدا خیرت بده سوال سیاسی از ما نپرس! حالا شما بگو برای چی این سوالو می پرسی؟

آخه دونستنش مهمه!

فرض که قبول دارم! خب که چی؟

قبول داشتن یا نداشتن ایشون خیلی فرق میاره. حالا چون گفتی قبول داری میگم. بعضی از احکامی که رهبر و ولی فقیه میدن «فتوا» است. مثلا احکام نماز یا وضو و روزه و خمس و زکات و اینجور چیرها، که تو این مسائل اگه مقلد ایشون هستی که طبق فتوای ایشون عمل میکنی اما اگه نیستی از  مرجع تقلید خودت میتونی تبعیت کنی. ولی یه سری از احکام هستن که حاکم اسلامی و ولی فقیه به عنوان حکم حکومتی بیان می کنن. وقتی حکمی حکومتی باشه بر همه واجبه که بهش عمل کنن حتی خود مراجع تقلید چه برسه به مقلدیشون.

سوال از مقام معظم رهبری (سوال 62 از کتاب استفتائات مقام معظم رهبری)

آیا اوامر ولایی (حکومتی) ولی فقیه برای همة مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟

جواب: بر اساس مذهب شیعه همة مسلمانان باید از اوامر ولایی (حکومتی) ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، و این حکم شامل فقهای عظام هم می شود. چه رسد به مقلدین آنان. (جواب سوال 52): در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد، نظر ولی فقیه باید اطاعت شود. ولی در مسائل فردی محض، هر مکلفی باید از فتوای مرجع تقلیدش پیروی نماید.

مسئلة ممنوعیت قمه زنی هم که مقام معظم رهبری فرمودند یه حکم حکومتی و ولائیه که بر همه واجبه از ایشون تبعیت کنن!

از کجا این حرف رو میزنی که حکمی که ایشون دادند یه حکم حکومتیه و نه یه فتوای فردی؟

از اونجایی که در زمان حیات آیت الله اراکی که ایشون تنها مرجع تقلید بودند وقتی درباره قمه زنی سوال کردند فرمودند:

«پیروی از سخنان ولی امر مسلمین در مورد اینگونه اعمال خرافی که موجب وهن دین و مذهب و بهره برداری سوء دشمنان اسلام می گردد لازم و ضروری است.»

چرا ایشون با اینکه تنها مرجع تقلید اعلم زمان خودشون بودند نظر و فتوای شخصی خودشون رو درباره قمه زنی ندادند و مردم رو به پیروی از دستور مقام معظم رهبری ملزم کردند؟ برای اینکه مقام معظم رهبری در جایگاه ولی فقیه یه حکم حکومتی داده بودند. یا نمونه دیگر آیت الله مظاهری است که در جواب سوال قمه زنی فرمودند:

«چون مقام معظم رهبری فرموده اند که در عزاداری ها قفل و قمه زدن و مانند آنها نباشد، پیروی بر امر ایشان بر همه واجب است.»

وقتی دو تا مرجع تقلید بر خود لازم می دونند که از رهبر و ولی فقیه در این حکم تبعیت کنند نشون میده که حکم یه حکم حکومتیه و نه یه فتوای ساده.

عجب آدم نکته سنجی هستید شما! یه سوال به عنوان سوال آخر بپرسم؟

حتما!

چون گفتی که این یه حکم حکومتیه و هم باید تبعیت کنن حتی اگه از مرجع دیگه ای تقلید میکنن می پرسم. اگه آدم توی خونه خود و مخفی قمه بزنه چی؟ حکم مقام معظم رهبری چیه؟

این دقیقا سوال 1461 کتاب استفتائات ایشون است. جواب مقام معظم رهبری به این سوال اینه:

قمه زنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه (ع) و زمان های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست. و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت نیست.

آقا واقعا از راهنماییهاتون ممنونم. حرفاتون خیلی روم تاثیر گذاشت. رو حرفاتون فکر می کنم. شاید دیگر سراغ این کار نرم. اصلا چرا شاید؟ حتما!!! خداحافظ!!!! خدا خیرتون بده!!! خدا حافظ!!!

منم از ته قلبم خوشحالم که امروز با یه آدم منطقی صحبت کردم!!! ما رو هم دعا کنید!! خداحافظ !!!

 «نویسنده: آرمان بدیعی»

نکته: در صورت تمایل به استفاده از این متن (با ذکر منبع و آدرس اینترنتی) در وبلاگ خود حتما سه مطلب «افسانه سر به محمل کوبیدن حضرت زینب» و «فتاوای مراجع تقلید در مورد قمه زنی» و «بازتاب قمه زنی روز عاشورا در میان اعراب سنی» را نیز که وابسته به این متن می باشند را هم بگذارید.




طبقه بندی: قمه زنی،
برچسب ها: قمه زنی، درباره قمه زنی، مقام معظم رهبری، آیت الله اراکی، آیت الله مظاهری، اهل بیت (ع)، شیعه، سنی، وهابی، حکم حکومتی، فتوا، فتوای مراجع را جع به قمه زنی، حکم قمه زنی، تبعیت از حکم حکومتی ولی فقیه، احکام حکومتی ولی فقیه، عزاداری، فرق فتوا و حکم، مرجع تقلید، استفتائات مقام معظم رهبری، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س)، حزن و اندوه، موبایل، بولوتوث، ماهواره، اینترنت، تکنولوژی، وهابیت، محبین اهل البیت، زنجیر زنی، سینه زنی، نماز جماعت، نماز در مسجد، اعمال مستحبی، اعمال مباح، اعمال حرام، روز عاشورا، ایدز، مداحی، روضه امام حسین (ع)، روز تاسوعا، اهداء خون، آنتی ویروس نود 32، nod 32،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic