تاریخ : شنبه 4 آذر 1391 | 02:00 ق.ظ | نویسنده : آرمان بدیعی

تبیین دلائل حرمت قمه زنی

اول: بدعت بودن قمه زنی

بدعت دارای دو معنای لغوی و اصطلاحی است که معنای لغوی آن ایجاد هر امر جدید و بی سابقه و در معنی اصطلاحی به معنای افزودن مسأله و حکمی جدید و بی سابقه به دین است مانند حلال کردن حرامی و یا حرام کردن حلالی. قمه زنی نیز در هر دو معنی آن قرار گرفته و حکم به حرمت آن می گردد.

 

از طریق معنای لغوی:

هرگاه فعل و امر جدیدی که جزء دین بودن آن ثابت نشده سبب وهن و تضعیف دین شود، به یقین انجام آن فعل حرام بوده و باید از انجام آن پرهیز شود. قمه زنی نیز از امور اختراعی می باشد که هیچگونه سابقه ای در عصر ائمه (ع) و حتی قرون نزدیک به آن نداشته است. شهید مطهری در این رابطه می گوید:

" قمه زنی و بلند کردن طبل و شیپور از ارتدوکسهای قفقاز به ایران سرایت کرد و چون روحیه مردم برای پذیرفتن آنها آمادگی داشت همچون برق در همه جا دوید . "

( جاذبه و دافعه علی ( ع ) ، ص 154)

 

  

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

جالبتر آنکه طبق گفته شهید مطهری تیغ زنی ، زنجیر زنی ، حمل صلیب (= حمل علم )، زدن طبل و شیپور و ... حتی هم اکنون نیز به همین شکل در لورد (lourdes) سالیانه در سالروز شهادت مسیح ! برگزار میشود.

 

از طریق معنای اصطلاحی:

بطور کلی اگر شخصی عملی را که دلیلی بر وجوب یا استحباب آن ندارد به اعتقاد اینکه آن عمل واجب یا مستحب است انجام دهد به یقین، انجام آن فعل با این نیت حرام می باشد. امام خمینی ( ره ) در این مورد می نویسد:

" تشریع ، یعنی به دین وارد کردن چیزی که از دین نیست. این مساوی با بدعت است . "

(انوار الهدایه ، امام خمینی ج 1 ، ص 225)

 

افراد قمه زن نیز قمه زنی را به نیت اینکه از اعمال عبادی و مطلوب است انجام می دهند در حالیکه قمه زنی هیچ میانه ای با دین ندارد.

علامه سید محسن امین (ره) در این رابطه می نویسد:

" بزرگترین گناهها این است که انسان بدعت ها را به جای مستحب گرفته و یا امور مستحبی را بدعت وانمود کند.

امور نهی شده، که در عزاداریها فراوان اتفاق می افتد، از قرار زیر است:

1)- کذب و دروغ گفتن.

2)- آزار نفس و اذیت کردن بدن، که همان قمه زدن و ... حرام بودن این امور ، عملاً و فعلاً ثابت است.

3)- جیغ زدن و فریادهای بلند زنان، که علاوه بر زشت بودن آن، اصلاً گناه و معصیت است.

4)- داد و فریاد و نعره های وحشیانه با صداهای نکره.

5)- غیر از اینها آنچه به نام دین در اینگونه مجالس، موجب آبروریزی و هتک حرمت فوق العاده دین میشود و حد مرزی نیز نمی توان بر آن شمرد. "

(التنزیه ، ص 13)

 

بدعت در دین امر نکوهیده ای است که به هر نام و هدفی که باشد جز خسران و ضربه بر اصل دین حاصل دیگری ندارد. غالباً آنهایی که اقدام به بدعت گذاری در دین می کنند، کسانی هستند که از راههای معقول نتوانسته اند جایگاه مناسبی در بین دینداران برای خود پیدا کنند و یا افراد جاهل و غافلی هستند که به گمان خود از این راه می توانند خدمتی به دین کنند. این دسته مصداق بارز افرادی هستند که امام صادق (ع) در حدیثی آنها را چنین معرفی می کنند:

"دو نفر کمر مرا شکستند ؛ عالم پرده در نابکار و جاهل نادانی که فقط به ظاهر دستورات دینی توجه میکنند ."

( میزان الحکمه ، ج 8 ، ص 4003)

 

پیامبر اسلام (ص) فرمودند:

" بدترین کارها آنست که نوپدید و بی سابقه باشد. بدانید هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی فرجامش آتش است . "

 (امالی شیخ مفید ، ص 188 ، اصول کافی ج 1 ، ص 57)

 

حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) نیز در نکوهش بدعت چنین می فرمایند:

" هیچ بدعتی نهاده نشده مگر آنکه بدان سبب سنتی ترک شد. از بدعت ها بپرهیزید و راه روشن را در پیش گیرید. بهترین کارها آن است که پیشینه داشته باشد و بدترین آنها آن است که نو پدید و بی سابقه باشد. "

(میزان الحکمه ، ج 1 ، ص 453)

 

دوم: وهن و تضعیف مذهب

وهن در لغت به معنای تضعیف و سست نمودن کسی یا چیزی است و منظور از آن در اینجا این است که اگر دیگران این عمل را در عزاداری امام حسین (ع) ببینند مذهب شیعه را متهم به خشونت، توحش و خرافه گری می کنند، که در نتیجه منجر به تضعیف و وهن تشیع می گردد. مهمترین دلیلی که برای حرمت قمه زنی ذکر شده وهن نسبت به مذهب است.

 

اینکه استعمار از تمامی ابزارهای ممکن در جهت ضربه زدن به اسلام و مسلمین استفاده می کند، در طول تاریخ به اثبات رسیده است ، قمـــه زنی نیز یکی از همین ابزارهــــاست. فقط کافیست کلمه «قمه زنی» را در گوگل سرچ کنید تا متوجه عمق فاجعه بشوید.

منبع:

www.pasokhgoo.ir

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

علی ربانی خوراسگانی




طبقه بندی: قمه زنی،
برچسب ها: قمه زنی، دلایل حرمت قمه زنی، استعمار، مذهب شیعه، میزان الحکمه، امیر المومنین، امام علی (ع)، اسلام و مسلمین، توهش، خرافه گرایی، امالی شیخ مفید، امام صادق (ع)، پیامبر اسلام (ص)، پیامبر اکرم (ص)، بدعت، زنجیر زنی، شهید مطهری، امور مستحبی، کذب و دروغ، گناه و معصیت، جاذبه و دافعه علی (ع)، ارتدوکس، ارتدوکسهای قفقاز، بدعت بودن قمه زنی، حضرت مسیح (ع)، امام خمینی (ره)، التنزیه، علامه سید محسن امین، آنتی ویروس نود 32، nod 32، lourdes،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات