تاریخ : جمعه 27 مرداد 1391 | 09:08 ق.ظ | نویسنده : آرمان بدیعی

 

«اصلا کجای قرآن نوشته که زن باید حجاب داشته باشد؟»

«آیا لزوم پوشش بانوان در قرآن مطرح شده؟»

معرفی حجه الاسلام مهدی عدالتیان:

ایشان نویسندة کتابهای: «نامه ای به خواهرم» (مطلب زیر از این کتاب می‌باشد) «حُسن بی پایان» ، «یادآور حقوق دیگران» ، «پند حکیم» ، «چرا عزاداری؟» ، «ده عامل خوشبختی» ، «الفبای حکمت» ، «گفتگویی که به عشق انجامید» و «زندگی بیست، بیست زندگی» می باشند و هم اکنون در موسسة فرهنگی «موعود» مشهد مشغول فعالیت هستند.

جواب از حجه الاسلام مهدی عدالتیان:

 بله، اتفاقا بحث لزوم پوشش بانوان از مواردی است که با صراحت و روشنی در قرآن آمده است.

در دو مورد مسألة پوشش در قرآن مطرح شده: یکی در سورة نور، آیات 30 و 31 و دیگری سورة احزاب آیة 59.

 

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ﴿30

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿31

«به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه این براى آنان پاكیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏كنند آگاه است» (30)

 

«و به آنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [هم‌كیش] خود یا كنیزانشان یا خدمتكاران مرد كه [از زن] بى‏نیازند یا كودكانى كه بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نكرده‏اند آشكار نكنند و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین] نكوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد اى مؤمنان همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه كنید امید كه رستگار شوید» (31)

 

خانم علاسوند/ کارشناس برنامة ریحانة رادیو معراف:

«از نظر مقدم و موخر بودن با توجه به شواهد و قراین، آیات سورة «احزاب» قبل از آیات سورة «نور» نازل شده است. سورة احزاب پس از جریان جنگ «خندق» و بخشی در جریان آن نازل می شود و به سال پنجم هجرت بر می گردد اما در مورد سورة نور برخی گفته اند بعد از غزوه تبوک (سال نهم هجرت) بوده است . بخش مهمی از آیات سورة احزاب مربوط به زنان پیامبر است. و یک سری آداب و رفتارهای مربوط به رعایت موازین عفت و حرمت در مورد زنان پیامبر نقل شده و در آنجا آیه معروف «جِلباب» نسبت به زنان پیامبر و سایر زنان مؤمنه آمده که آیة 59 سورة احزاب می‌باشد و پس از آن در سورة نور آیات مفصل در رابطه با روابط انسانها در خصوص عفت خانوادگی و اجتماعی مطرح می شود که بحث حجاب بطور تفصیلی طرح شده.»

 

حجه الاسلام مهدی عدالتیان:

 البته بر اهمیت عفت و پاکدامنی و حفظ حرمت اجتماع، به طرق مختلف و مکرر در قرآن تاکید است اما کیفیت پوشش بانوان در دو مورد به روشنی بیان شده است. مضمون آیات 30 و 31 سورة نور را بطور خلاصه برایت می نویسم، ولی خودت می توانی به تفاسیر مراجعه کنی و بیشتر در مورد این آیات مطالعه کنی.

در این آیات این نکته ها مطرح شده:

الف) تذکر به مردان در باب پرهیز از نگاه حرام و رعایت پاکدامنی.

ب) تذکر به زنان در باب پرهیز از نگاه حرام و رعایت پاکدامنی.

پ) نهی زنان از آشکار نمودن زینت ها.

ت) پوشاندن گردن و سینه، با روسری یا مقنعه

ث) ذکر موارد استثناء از حکم پوشش

ج) پرهیز از خودنمایی و جلب توجه نامحرمان.

 

از این نکات آنچه بیشتر مربوط به بحث ماست نکات سوم و چهارم است، برای همین به برسی بیشتر این دو نکته می پردازیم.

نهی زنان از آشکار نمودن زینت

در بخشی از آیه می خوانیم «و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها»

یعنی نباید زنان زینتهای خود را آشکار نمایند جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است.

واژة زینت در لغت به معنی چیزی است که موجب آراستگی است. در کهن ترین متون لغوی می خوانیم که: زیبایی نقیض زشتی است.... و زینت آن چه را به واسطة آن آراستگی حاصل آید در بر دارد.

پس در حقیقت زینت عبارت است از نیکویی در هر چیزی، خواه عرضی باشد یا ذاتی. بنابر این زینت در زن، هر چیزی است که در شمار زیبایی ها و آراستگی ها و نیکویی ها آید. بنابر این می توانیم زینت ها را چنین تقسیم کنیم:

زینت شامل زینت طبیعی (مانند موی سر) و زینت مصنوعی است.

زینت مصنوعی شامل: رنگ (مانند آنچه با لوازم آرایش بر روی صورت انجام می شود). لباس (مانند برخی روسری ها که رنگ و نقش جالب توجه و تحریک کننده دارد). زیور (مانند النگو و گردنبند)

اکنون که مفهوم زینت روشن شد باز هم آیة شریفه را مرور می کنیم:

«آنان نباید زینت خود را آشکار سازند»

با توجه با مصادیق زینت و مثالهایی که زدم، به روشنی از آیة شریفه استفاده می شود که خداوند اجازه نداده است زینت زن یعنی موی سر او، آرایش صورت، لباسهای مهیج و زیورآلات او برای نامحرمان آشکار باشد. اما در ادامة آیه می فرماید: «الا ما ظهر منها» «جز آن مقدار که طبیعتا ظاهر است» که این استثناء با توجه به روایات ما و نیز تفاسیر بعضی از علماء دینی آمده است، شامل گردی صورت (مقداری که در وضو شسته می شود) و دستها از مچ تا سر انگشتان می شود. این از زینتهای طبیعی. اما از زینتهای مصنوعی هم چیزهایی نظیر حلقة ازدواج که هدف از داشتن آن اعلام تأهل و ازدواج است و به قصد جلب توجه نامحرمان نیست از قاعدة پوشیدگی مستثنی شده، پس غیر از این قسمتها بقیة بدن و زینتها را باید از نامحرمان پوشاند.

اما نکتة بعدی، یعنی:

پوشاندن گردن و سینه به وسیلة روسری یا مقنعه

در ادامة آیه می خوانیم: «ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن»

واژة «خُمُر» جمع «خِمار» در اصل به معنی پوشش است ولی معمولا به چیزی گفته می شود که زنان با آن سر خود را بپوشانند (روسری یا مقنعه). «جُیوب» جمع «جَیب» به معنی یقة پیراهن است که از آن به گریبان تعبیر می شود و گاه به قسمت بالای سینه (به تناسب مجاورت با آن) نیز اطلاق می شود.

زنان قبل از نزول آیه، دامنة روسری خود را به شانه ها یا پشت سر می افکندند به طوری که گردن و کمی از سینه آنها نمایان می شد و خداوند با فرستادن این آیه دستور داد: زنان روسری خود را بر گریبان خود بیفکنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است پوشیده باشد.




طبقه بندی: پاسخ به سوالات و شبهات حجاب،
برچسب ها: حجاب، پوشش و حجاب، حجاب و عفاف، حجاب در اسلام، پوشش در اسلام، پوشش و حجاب در اسلام، فلسفه حجاب، حجاب و عفاف در اسلام، پاسخ به سوالات حجاب، پاسخ به شبهات حجاب، مساله حجاب، مسائل مربوط به حجاب، پیام حجاب، پوشش اسلامی، حجاب اسلامی، روسری، مقنعه، ازدواج، لباس تحریک کننده، نگاه حرام، قرآن، حجه الاسلام مهدی عدالتیان، رادیو معارف، جنگ احزاب، سوره نور، آیات حجاب، جنگ خندق، اجتماع، هجرت پیامبر، برنامه ریحانه، نامه ای به خواهرم، الفبای حکمت، حسن بی پایان، چرا عزادار؟، پند حکیم، گفتگویی که به عشق انجامید، زندگی بیست بیست زندگی، موسسه فرهنگی موعود، مشهد، پوشش بانوان، آپدیت آنتی ویروس نود 32،
دنبالک ها: استاد عدالتیان،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic