تاریخ : شنبه 7 بهمن 1391 | 07:00 ب.ظ | نویسنده : آرمان بدیعی

« آثار نماز در آیات الهی »

(توجه و بی توجهی به نماز)

اول: یاد کردن خدا از بنده خود :

خداوند در سوره طه می فرماید: «اقم الصلوه لذکری» [۵] نماز ذکر و یاد خداست. این آیه وقتی در کنار این آیه شریفه «فاذکرونی اذکُرکم …..» [۶] تفسیر شود این نتیجه را افاده می کند که وقتی عبد بیاد حق باشد حق هم به یاد او خواهد بود. [۷]

 مفسرین در ذیل آیه شریفه «فاذکرونی اذکرکم» در بیان اینکه « مراد از یاد آوری بندگان چیست؟ بیانات متنوعی را ذکر کردند که از جمله آن موارد عبارت است از:

الف: مرا در «دنیا» یاد کنید تا شما را در «جهان دیگر» یاد کنم.

ب: مرا به «دعا» یاد کنید تا شما را به اجابت یاد کنم ( این استجابت می تواند هم در دنیا و هم در بزرخ و هم در قیامت نصیب بنده شود )

ج: مرا به هنگام وفور نعمت یاد کنید تا شما را در سختی ها یاد کنم ( این سختی هم اعم است) [۸]

 

برای مشاهدة کامل متن بر روی گزینة ادامة مطلب کلیک کنید!

 

دوم: نائل شدن به مقام شفاعت کبری:

خداوند در سورهی اسری خطاب به وجود نازنین رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید:

«وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَهً لَکَ عَسی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً»

ترجمه: و بعضی از شب را بیدار باش و تهجد کن که این نماز شب، تنها بر تو واجب است، باشد که خدایت به مقامی محمود (شفاعت) مبعوث گرداند. پس ثمره و نتیجه این برنامهی الهی، رسیدن به مقام محمود است و روایات فریقین در ذیل آیه، مقام محمود را به عنوان مقام شفاعت کبری تفسیر کرده است که رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در روز قیامت در آن مقام قرار می گیرد. [۹]

 

سوم: دریافت اجر الهی و باز یافتن به آرامش اجر الهی کامل:

در سوره بقره حق تعالی می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» [۱۰]

در پرتو ایمان و عمل صالح و برپاداشتن نماز و ..... مستحق دو جایزه می شوند:

اول: دریافت پاداش (لهم اجرهم ….)

دوم: بهره مندی از آرامش کامل (لا خوف …..) که هیچ اضطراب و غمی به همراه آن وجود ندارد.

 

آثار نماز در برزخ:

چهارم: دفع وحشت های قبر:

رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید: «ان الصّلاه تأتی الی المَیّتِ فی قبره بصوره شخص انور اللّونِ یونسُهُ فی قبره و یدفَعُ عنه اهول البرزخ»

نماز به صورت انسانی سفید چهره، وارد قبر میت شده و با او انس می گیرد و وحشت های برزخ را از او برطرف می کند. [۱۱]

 

پنجم: مونس انسان در قبر:

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید:

«الصلاهُ انس فی قبره و فراش تحت جنبه و جواب لمنکر و نکیر»

نماز مونس (نمازگزار) در قبر و فراش نیکو در زیر او ،‌ و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد. [۱۲]

 

ششم: دیدار ملائکه از انسان در قبر:

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید:

«کسی که به قصد شرکت در نماز جماعت، و به سوی مسجد گام بر می دارد، خداوند متعال در مقابل هر گامی که بر می دارد، هفتاد هزار حسنه به او پاداش می دهد و به همین میزان نیز درجات وی بالا خواهد رفت، و اگر در چنین حالتی بمیرد،‌ خداوند متعال هفتاد هزار فرشته را مأمور می نماید تا در قبر به دیدار او رفته، وی را بشارت دهند و در تنهایی قبر انیس او باشند و تا روز قیامت برای او طلب آمرزش کنند.» [۱۳]

 

هفتم: نجات از وحشت قبر:

امام باقر ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «من اتمَّ رکوعَهُ لم یَدخُلْهُ وحْشَهُ القبْرِ»

«کسی که رکوعش تمام و کامل باشد هرگز دچار وحشت قبر نمی شود.» [۱۴]

 

آثار نماز در قیامت:

هشتم: مقبولیت دیگر اعمال در سایه نماز:

مولاعلی ـ علیه السّلام ـ در نهج البلاغه می فرماید:

«کلُّ شی من عملک تبع لصلاتک» [۱۵] هر عملی پیرو نماز است از این رو عروج دیگر اعمال در سایه سار نماز میسر می شود «إن قبلت قبلت ما سواها و إن ردَّت ردت ما سواها» [۱۶] اگر نماز مورد قبول واقع شود دیگر اعمال هم قبول می شود و اگر رد شود دیگر اعمال هم رد خواهد شد.

 

نهم: نماز توشه آخرت:

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید:

«الصلاه زادُ للمؤمن من الدنیا الی الاخره» [۱۷]

نماز زاد و توشه مؤمن در دنیا برای آخرت است.

 

دهم: عامل ورود به بهشت:

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «همانا پروردگار شما مهربان است، عمل کم را تقدیر می کند، هر آینه انسان دو رکعت نماز برای خدا بجا آورد، خداوند به سبب آن نماز او را وارد بهشت می کند.» [۱۸]

 

یازدهم: معاف از عذاب و ورود بی حساب به بهشت:

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید: « قال الله ـ عزّوجل ـ اِنّ لعبدی علیّ عهداً اِن اقام الصلوه لوقتها اَن لا اُعَذِّبَهُ و اَن اُدخلهُ الجَنّه بغیر حساب» [۱۹]

…… من تعهدی نسبت به بنده ام دارم که اگر نماز خود را در وقتش به پا دارد، او را عذاب نکنم و بدون حساب او را به بهشت ببرم.

و از آن وجود نورانی در کلامی دیگر آمده که فرمود:

«کسی که چهل روز نمازهای خود را با جماعت به جا آورد، به طوری که یک تکبیره الاحرام از او فوت نشود، برای او آزادی از آتش جهنم و آزادی از نفاق نوشته می شود.» [۲۰]

 

دوازدهم: زینت آخرت:

امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «انّ الله ـ عزّوجل ـ قال: الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَهُ الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ انّ الثمان رکعات التی یُصلّیها العبد اللیل زینهُ الآخره» [۲۱]

خداوند متعال ثروت و فرزندان را زینت دنیا دانسته، ولی هشت رکعت نمازی که آدمی در آخر شب می خواند زینت آخرت است.

 

سیزدهم: به سوی آتش رفتن نمازگزار ریا کار:

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: چون روز قیامت فرا می رسد، بنده ای را می آورند که اهل نماز بوده و خود نیز چنین ادعا می کند؛ به وی می گویند، تو بدان جهت نماز گزاردی که تو را ستایش کنند، پس به ملائکه دستور می دهند او را به سوی آتش ببرید. [۲۲]

 

چهاردهم: عدم ملاقات با رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ در کنار حوض کوثر:

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید: «لیس منّی من استخفَّ صلاته لا یردُ علیَّ الحوض لا و الله» [۲۳] کسی که نماز را سبک شمارد از من نیست، به خدا سوگند که بر حوض مرا ملاقات نخواهد کرد.

 

پانزدهم: سقوط در آتش:

مولا علی ـ علیه السّلام ـ در نهج البلاغه در بیان جواب دوزخیان که پرسیده شد چه چیزی شما را بدوزخ کشانده می گویند ما از نماز گزاران نبودیم: «ما سللکم فی سقر قالوا لم نَکُ من المصلین» [۲۴]

 

شانزدهم: محشور شدن با قارون و فرعون و هامان:

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ می فرماید:

«لا تضیعوا صلاتکم، فانّ من ضیّع صلاتهُ حَشَرَهُ الله قارون و فرعون و هامان ـ لعنهم الله و اخزاهم ـ و کان حقّاً علی الله ان یُدخِلَهُ النار مع المنافقین، فالویلُ لمن لم یحافظ صلاتهُ» [۲۵]

نمازتان را ضایع نکنید، بدرستی که هر کس نماز خویش را ضایع کند، خداوند عزوجل او را با قارون و فرعون و هامان محشور می کند، خداوند به آنان لعنت کند و آنها را رسوا سازد، و بر خدا لازم است آنها را با منافق ها به آتش داخل کند، پس وای بر کسی که مواظب نمازش نباشد.

 

هفدهم: محرومیت از شفاعت:

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند:

«هر کس عمداً نمازش را ترک کند،‌ بر درب جهنم نامش در زمره دوزخیان نوشته می شود.» [۲۶]

 

آثار دیگر نماز

آثار فراوان دیگری هم در روایات درباره نماز و یا کوتاهی کردن در باب نماز اشاره شده که به طور گذرا ذکر می کنیم:

ـ گلستان شدن قبر همانند باغی از باغ های بهشت در سایه خواندن نماز شب.

ـ ملاقات با پروردگار در پی محافظت بر نمازهای پنجگانه.

ـ دور ماندن از امان خدا و رسول او هنگام ترک عمدی صلات.

ـ حرام شدن جسد او بر آتش وقتی که گام بسوی نماز جمعه بر می دارد.

ـ شهادت قطعه ای از زمین که او بر آن سجده کرده و پیشانی بر خاک نهاده است.

ـ نماز جواز عبور از صراط.

اینها گوشه ای از آثار نماز و مواظبت بر آن و دقت در انجام کامل و تام این عبادت الهی است که این همه ثمرات را بدنبال خود دارد.

———————————————————–

پی نوشت :

[۱] . وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۲۷٫

[۲] . اعتقادات، علامه مجلسی، ص ۲۹، به نقل از سر الصلوه امام خمینی ـ رحمه الله علیه ـ ، ص ۷٫

[۳] . عنکبوت، ۴۵٫

[۴] . بقره، ۴۵٫

[۵] . طه، ۱۴٫

[۶] . بقره، ۱۵۲٫

[۷] . تفسیر نور، ج ۷، ص ۳۳۰٫

[۸] . تفسیر کبیر فخر رازی، ج ۴، ص ۱۴۴، به نقل از تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۵۱۵ (با تصرف و اضافات).

[۹] . المیزان، ج ۱۳، ص ۲۴۲، ذیل آیه، نمونه، ج ۱۲، ذیل آیه.

[۱۰] . بقره، ۲۵۵٫

[۱۱] . لئالی الاخبار، ج۴، ص ۱٫

[۱۲] . بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۲۳۲٫

[۱۳] . وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۷۲٫

[۱۴] . بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۴۴٫

[۱۵] . نهج البلاغه، نامه ۲۷، به نقل از کتاب رازهای نماز، آیه الله جوادی آملی، ص ۱۸٫

[۱۶] . کافی، ج ۳، ص ۲۶۸، به نقل از کتاب«رازهای نماز» آیه الله جوادی آملی،‌ ص ۱۰٫

[۱۷] . بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۲۳۲، (فرازی از حدیث نقل شده است الصلاه .... ناء ….).

[۱۸] . مستدرک سفینه البحار، ج ۳، ص ۱۴۷٫

[۱۹] . کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۹۰۳۶٫

[۲۰] . محجه البیضاء، ج ۱، ‌ص ۲۴۴، قریب به همین مضمون در کتاب فتح العزیز، ج ۴،‌ص ۲۸۸٫

[۲۱] . بحارالانوار، ج۸۴، ص ۱۵۲، ثواب الاعمال، ص ۴۱٫

[۲۲] . بحارالانوار، ج ۶۹، ص ۳۰۱٫

[۲۳] . وسائل الشیعه، ج ۴، ص ۲۴، چاپ آل البیت.

[۲۴] . نهج البلاغه، خطبه ۱۹۹، ترجمه دشتی.

[۲۵] . بحارالانوار، ج ۷۹، ص ۲۰۲٫

[۲۶] . کنز العمال، ج ۷، حدیث ۱۹۰۹۰٫

تهیه و گردآوری : گروه مذهبی بروزترین ها




طبقه بندی: نماز،
برچسب ها: آثار نماز، درباره نماز، کوتاهی درباره نماز، باغ های بهشت، قبر، گلستان، نماز شب، ملاقات با پروردگار، نمازهای پنج گانه، ترک نماز، آثار ترک نماز، نماز جمعه، آتش، سجده، شهادت، نماز جواز عبور از صراط، عبادت الهی، ثمرات نماز، پاداش نماز، جهنم، دوزخ، رسول خدا (ص)، پیامبر اکرم (ص)، دوزخیان، محرومیت از شفاعت، نهج البلاغه، کنزالعمال، وسائل الشیعه، بحارالانوار، محجه البیضاء، مستدرک سفینه البحار، اصول کافی، لئالی الاخبار، سوره بقره، تفسیر نور، تفسیر المیزان، تفسیر کبیر فخر رازی، تفسیر نمونه، سوره طه، سوره عنکبوت، اعتقادات علامه مجلسی، سبک شمردن نماز، ملاقات با رسول خدا، حوض کوثر، سقوط در آتش، امام علی (ع)، نمازگزاران، آثار سبک شمردن نماز، ریاکار، امام صادق (ع)، روز قیامت، اهل نماز، ملائکه، نماز زینت آخرت، ثروت، زینت دنیا، نماز جماعت، تکبیره الاحرام، نفاق، آزادی، آتش جهنم، پروردگار مهربان، توشه مومن، آثار نماز در قبر، آثار نماز در برزخ، آثار نماز در قیامت، سایه سار نماز، رکوع، وحشت قبر، وحشت های برزخ، نماز مونس انسان در قبر، نکیر و منکر، فرشته، طلب آمرزش، نماز انیس انسان در قبر، غم، اضطراب، اجر الهی، آرامش، توجه به نماز، بی توجهی به نماز، دعا، اجابت دعا، نماز ذکر و یاد خدا، اقم الصلوه لذکری، فاذکرونی اذکرکم، مقام شفاعت، مقام محمود، وفور نعمت،
دنبالک ها: بروزترین ها،

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات